Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Vent 402 - några frågor
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vent 402 - några frågor (läst 1011 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
TheAussie
Nybörjare
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Kön:
IVT Vent 402
TheAussie
Vent 402 - några frågor
«
skrivet:
19 oktober 2023, 20:47:44 »
Citera
Hejsan på er,
Jo, har haft en 402a installerad ett par veckor nu och vissa saker har jag svårt att förstå. Hoppas någon där ute har bra koll och kan hjälpa mig.
Här kan man se alla detaljer från pumpen -
https://portal punkt husdata punkt se/pop_pulse.asp?ID_User=2261&H=&View=Pulse
Vad är den maximala temperaturen man bör kunna förvänta sig ut till golvvärmen från kompressorn (Radiator Fram)? Jag vet att den är liten på 1,6Kw, men framledningstemperaturen blir aldrig högre än 32-ish grader. Detta med ett börvärde klart högre än detta och en inlufttemp på 20-22 grader.
Pumphastigheten ligger alltid på 13% när kompressorn går, stämmer detta? Finns det någon anledning att koppla ur Flödesdetektering VK?
Av någon anledning vill den oftast aldrig slå på tillskottet som stöd, vilket iofs är bra, men ibland blir det kyligt inne. Varför detta problem? Jag har satt Tillskott/fördröjning värme till 100K*min, och även när den har räknat sina 100 gradminuter går den ändå inte igång. Kopplingsdiff. Värme är satt till 50K*min, tillskottsgräns är satt till 17 grader så den bör väl hoppa igång?
När tillskottet hoppar igång för varmvatten, vilket det så gott som ALLTID gör vid VV produktion, så togglar tillskottet av/till ett par ggr vilket syns tydligt i den orangea grafen här -
https://portal punkt husdata punkt se/pop_report.asp?ID_User=2261&H=&DS=&View=Rapport
- ... varför detta beteende? Sen bör det väl räcka med kompressorn för VV produktion?
Ursäkta många frågor... men blir inte klok på detta.
Tack
«
Senast ändrad: 19 oktober 2023, 20:52:29 av jensnasholm
»
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Vent 402 - några frågor
«
Svar #1 skrivet:
20 oktober 2023, 16:41:14 »
Citera
Det hela låter skumt, jag tror du bör kontakta installatören.
Men jag tror att tillskottet börjar på 150 GM med dina inställningar, har för mig om att den lägger på startvärdet så det blir 50 + 100.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Vent 402 - några frågor
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1131
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Börje__
permard@hotmail.com
jantijanti
ghupost
Josth
Kvarn
kebj76
jehu
Rillman
Andreasp123
RaveG
tardidan
Zappa59
joehal
sigge01
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info