0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du ett klimat inomhus som du trivs med är kurvlutning 10 bra. Du nämner inte om du bott i huset flera år, för då kommer frågan upp, är det skönt när det är -10C eller +10C, dvs samma temperatur oavsett utomhustemperatur. Om inte, är det möjligt att fixa detta med kurvförsjutning.Det jag reagerar på är att du har 10C sklillnad mellan VBut och VBin. Riktmärke för att utnyttja radiatorer bra och effektivt är ett delta på ca 6C. Åtgärdas genom högre fart på värmebärarens circulationspump. (jag utgårr ifrån att du inte har termostater på radiatorerna, för då kan det bli så). Lättast att kolla vilken det är att känna om inkommande vatten år kallt eller varmt =radatorena. (Jag hoppas du skrivit av felaktigt, du angav KB-f: -2 ºC KB-r: 3 (-10) ºC och kastat om värdena). Jag utgår i mitt resonemang ifrån att det är omkastat:Du nämner kanske liten borra. Du har redan på hösten med 6C ute -2C på returen och 3C på inkommande.Om returen är varmare än inkommande tyder det på att komressorn inte är igång. Det var den kanske inte vid det tillfälle då du skrev av värden. Jag tror det kan bli tufft vid några minusgrader ute. Sedan kan man ju se det som så, det är ju inte så många dagar som är smällkalla i Stockholm, då går ju elpatronerna in. För drygt 20 år sedan var läget annorlunda, man räknade inte med att värmepumpen skulle klara de kallaste dagarna. Det var för dyrt och som du kan se kan din värmepump max ta emot 48C på VBin. Då skulle man dra på sig långkalsongerna och räkna pengarna man tjänat, enligt min rörmokare.
Som du skriver, termostater på element kan sitta kvar, men skall stå på max värde. När det gäller kurvor hade jag 11 på min VP i ett gammalt hus. Men då blev det för varmt vid vid typ 10C utetemp. Då kan man, som jag gjorde, ställa vredet på -2. Då stämde det bra både vid +10C, +-0C och -10C. Studera kurvorna i din manual. Det bästa är att du lägger personlig energi under 1 år framåt, skriver upp värden för utetemperatur, innertemperatur och vad du har för stigartemperatur inställd när du är nöjd, exempelvis +22C året runt. Så att du vet efter 1 år vad du skall ha för stigartemp olika temperaturer ute. Sedan fixar man perfekt kurva enligt diagram. Men nu blir jag konfunderad när du säger all avläsningen är korrekt för köldbärare. Något är fel, men vad?KBfram -3C, KBretur -1C. Värde inom parantes -10C är den temperatur som VP skall stoppa för att ej frysa borran.Från din borra kommer det in -3C köldbärare. När värmepumpen tar energi ur köldbäraren blir den kallare och skickas ned i din borra igen. Men din köldbärare blir ju varmare, -1C. Det är som om köldbäraren cirkulerar baklänges! Men sådana cirkulationspumpar kan ju knappt pumpa baklänges?
Givarfel eller omkastade signaler förmodligen angående KB.
Okej. Vad gör jag åt det?
Jag tror att man i samband med kompressorbyte "delat" värmepumpen och lossat givarkablarna. Därefter förväxlat, vilket är fullt möjligt på 5-10kW storlek. Tyvärr kan jag bara läsa elschema, ej se verkligheten, men min gissning är att förväxling har skett vid en plint med snabbanslutning, plint X108 och X109. Givarsladd kontakt X102 skall gå till X108 och X103 skall gå till X109. Försök hitta dessa plintar, förmodligen nära skarven mellan VP´s överdel och underdel. Bryt spänning vid eventuellt plintskifte!Kanske någon på forumet kan beskriva var dessa plintar befinner sig rent fysiskt.