Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe f1255, blockerad kompressor?  (läst 1030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wotan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f1255, blockerad kompressor?
« skrivet: 18 oktober 2023, 20:26:43 »
Min 9 år gamla Nibe f1255-16 vill inte tillverka varmvatten. Säkert går den även på patronen för värmen.

Temperaturen ute ligger runt +/-0 grader. Den har tidigare fått felkoder ibland då. Nu i våras så fick jag under en tid flera felkoder 60 och 58. Åtgärd blev återställning genom omstart. Pratade med firma som tyckte jag för tillfället skulle agera så.

Nu när jag precis kommit hem efter 2 veckors semester lyste displayen rött och felkod 58 visades. Jag startade om den.

Nu har den i 24 timmar lyst grönt men den ger inget varmvatten och antagligen endast värme via patron. Värmepumpssymbolen har också ett litet rött streck över sig. Enligt manual betyder det att kompressorn är blockerad.  Driftläge är auto (visar dock samma i manuellt läge) och ingen schemalagd blockering finns.

Har startat om den utan att detta ändras.

Bifogar lite bilder

Första larmet som gick när vi var borta var ett presostatlarm, dvs felkod 58. Sedan har hög kb in stått som orsak när jag startat om bergvärmepumpen.

Jag har inte luftat elementen eller köldbärarslingan. Lufta elementen är ju enkelt, men har låga förhoppningar att det kommer att lösa problemet. Några filter är inte rengjorda (var de nu sitter och hur de nu ev rengörs).

Vill gärna ha mer på benen innan  en dyr reparatör kommer hit och/eller pratar med Nibe om vad de ser som nästa åtgärd.

Ev kan jag få hjälp av en rörmokarkompis att lufta köldbärarslingan men vill inte be han om hjälp I onödan heller om det ses som onödigt.

Vad är vägen framåt tycker ni?

Utloggad wotan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255, blockerad kompressor?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2023, 20:28:25 »
Senaste larmen

Utloggad wotan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255, blockerad kompressor?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2023, 20:34:21 »
Hög kb-in

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2513
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f1255, blockerad kompressor?
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2023, 05:32:55 »
kbin 14, kbut -7,2 problem med cirkulation

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe f1255, blockerad kompressor?
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2023, 08:11:37 »
Jo, eller att båda tempgivarna visar fel.
Men troligen ingen cirkulation på Köldbäraren.
Finns en skruv/plugg på baksidan av motorn på cirkpumpen, öppnar man den ska man kunna se om axeln bak på motorn snurrar.
Gör den inte det så kan det gå hjälpa den igång med en vanlig "platt mejsel", finns ett skruvspår bak på axeln som kan vara svårt att se, men det finns där.

Jag brukar köra med skruvdragaren, både framåt och bakåt samtidigt som jag försöker belasta axeln litegrand i axiell riktning, det kan göra att man "slipar bort" lite beläggningar i pumphuset, om det är orsaken till att pumpen kärvar/inte går igång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!