Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Regler för varmvatten, IVT bergvärme och kanske andra ocksÃ¥?  (läst 861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torkelb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Vi skriver 2023, datorer har funnits i 70 år och logik så länge människan har funnits (hos somliga i alla fall) och ändå:

Den nyinstallerade IVT Geo 612 C ger användaren möjlighet att ställa in tre varmvattenprofiler, fast eller enligt ett tidsschema som kan vara olika för alla dagar i veckan. Profilernas egenskaper kan också tämligen enkelt ställas in, dvs start och stopptemperaturer. Fundamental logik säger då att värmepumpen gör varmvatten enligt schemat och med de temperaturer som har ställts in av användaren. NEJ säger verkligheten. Vattentemperaturen börjar inte höjas när den är lägre än starttemperaturen för den profil som gäller enligt schemat. Mina enkla önskemål var att värma till den högsta standardtemperaturen kl 02-07 (borde kanske ha senarelagts om det hade fungerat) för att senare under dagen hålla ett lägre temperaturintervall pga risk för höga elpriser.

Efter litet letande hittas en inställning (gjord av vem och hur?) som säger TC1 Avsluta varmvatten  54° och dÃ¥ misstänker man att det är skälet till att det blir just bara 54° trots att stopptemperaturen för profilen (Komfort) är 60°. Anledningen till att uppvärmningen inte startar kl 02.00 är dock obekant.

Kontakt tas med installatören, som säger bl a att värmepumpen försöker lära sig mina vanor eller något liknande. Den ska alltså ta hänsyn till mina behov och min användning, men tydligen inte mina inställningar? Något senare får jag ett mejl som säger bl a följande:

Startvillkor:
• TW1 (tankgivare i botten) eller +7K på TW2 (Tankgivare i toppen).
• DeltaT (temperaturdifferens) mer än 7,5K mellan TW1 och TW2.
 
Start av varmvattenladdnig sker efter en varmvattenkurva. Anledningen till detta är att undvika VV-laddningar vid mindre uttag. Varmvattenkurvan startar på respektive starttemperatur -14K och räknar upp till rätt starttemperatur under inställd tid. Tiden på startkurvan går att justera om så önskas (startfördröjning VV).
 
Stoppvillkor:
•Kondenseringstemperaturen JR1 når stopptemp (sitter i kylkretsen).
•Vid elpatronsdrift sker (ej extra varmvatten) stopp på TC1-givaren som är placerad i elpatron.
 
Under laddningen så håller laddpumpen ett 5K deltaT genom hela laddningen tills den når kondenseringens stopptemp.


Hur ska jag använda detta för att få min värmning på sen-natten och om det finns en mängd andra villkor än de som visas för användaren, hur ska då schemaläggning och profilval användas? Notera att det jag hittade ovan om TC1 och avsluta varmvatten inte nämns. Är varmvattenkurvan en temperaturkurva eller en tidskurva? Det finns också tre inställningar i servicemenyn där det finns angivet fördröjningar om 16, 17 och 18 timmar! Vad är det och vilken nytta har man av en sådan lång fördröjning. Det mesta är höljt i dunkel (slå upp ni som är unga) och pedagogiken i IVT:s manualer lyser med sin frånvaro. Till sist: det är ju ingen mening med att ringa IVT, för det finns inget nummer och ingen där vill prata med en slutkund. Suck!
« Senast ändrad: 18 oktober 2023, 17:41:46 av torkelb »

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Be IVT om en uppdatering med ett val Auto för självlärning resp Manuell läge för egna inställningar.
Så gör man när programmerarna blivit översmarta.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Då min 516 Geo nu fått menypanel till 600 Geo ligger allt dolt i undermenyer endast avsedda för servicetekniker. Jag har vv beredning i läge ECO där den börjar vid 55 grader och slutar vid 59 trots att helt andra värden är förinställda. Ingen tekniker förstår hur man ska lösa detta. Jag sticker gärna ut hakan här för min uppfattning är att uteslutande installeras värmepumpar med fabriksinställningar trots att den ska optimeras för huset den installerats i, men där saknas kompetens. Har man större äldre hus som jag har är GEO på gränsen till värdelös, har inte sparat in någonting jämfört med min gamla Thermia 105 classic på/av. Hur man ens konstruerar en värmepump som prioriterar varmvatten är för mig obegripligt. IVT har valt en annan lösning för större fastigheter, kommersiella fastigheter, hyresfastigeter etc där värme prioriteras. Varför inte till småhus?
Du har som jag garantier så vet i tusan om jag skulle våga gå in i menyer avsedda för servicetekniker och ändra. Vet inte om IVT sticker ut för support väl efter installation tycks vara ett problem med alla fabrikat. Ligg på Tranås och ge dig inte!
« Senast ändrad: 24 oktober 2023, 22:01:22 av Permo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!