0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sen har du ju det här med däckslitaget ,eftersom det är billigare att köra på etanol så kör du givetvis mer med ökat slitage som följd.Fabrikerna som gör däck måste öka sin produktion med ökad nedsmutsning som följd.Nää det enda rätta vore att förbjuda dessa miljöförstörande lösningar
De flesta av oss tvättar nog bilrutan med sprit... Du kan kanske skippa spolarvätsketanken och spola ut bränslet direkt på vindrutan.
Eller så kan det låta så här (fritt från etanolsektens hemvist):Jag har kört på ren etanol i en månad. Allt fungerar perfekt. Första veckan började tanken läcka men det var en gammal tank som skulle bytts iallafall, sen geggade bränslefiltret igen men det borde jag bytt för flera år sen. Dagen efter beckade spridaren ihop pga någon rosa gummiliknande massa, men jag får ju skylla mig själv då jag aldrig servat bränslesystemet. Katalysatorn la av efter några dar men det kan ju inte vara etanolrelaterat då alla vet att etanol inte är skadligt för katalysatorer. Den var nog bara gammal.Eftersom jag också slarvat att dra fast tändstiften så överhettades bilen och två kolvar fick små brännhål men det fixade jag snabbt själv.Vissa mornar då det är under +10 startar inte bilen trots flera minuter på startmotorn, men då riggar jag upp stora gasoltuben och så hoppar den igång på nolltid.Bilen drar ca 50% mer nu men det beror nog mest på att bromsarna ligger på.Efter en kallstart får jag alltid huvudvärk men det är säkert gasolens fel.Som sagt inga problem alls och det är så skönt att spara storkovan och göra miljön en tjänst. Sen jag började med etanol har livet plötsligt fått en mening. Halleluja.(Försöker bara återge lite av den känsla jag får då jag besöker etanol.nu forumet som nykomling. Inga problem är för stora för att inte kunna bortförklaras och sektkänslan är påtaglig)
Farsan hadde bilverkstad o jag vill minnas att det var samma problem med skit som löstes upp när dom nya syntetoljorna kom,folk var förbannade nu åker i stort sett alla på syntetolja alting kräver en övergångstid det gäller etanolen också.Det skulle inte förvåna mig om etanolen helt tar över men i slutändan är det staten som styr via sina påslag
Påminner lite om Luft/luft-värmepumpsforumet också
Det är väl så med mycket, vara sig det är värmepumpar, etanol, solvärme, eller vad som helst nån brinner för. Å skulle inte världen ha varit full av "galningar", som vägrat att ge upp, bara för att andra påstår man har fel, ja då hade knappast hjulet varit uppfunnet än heller.mvh humlan.