Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skada på "etanolbilen"  (läst 6668 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Skada på "etanolbilen"
« skrivet: 02 maj 2006, 12:49:09 »
Så har det då hänt, jag har fått en skada på min "etanolbil". Å jag som helt litade på att inget kunde hända, men nu har det alltså hänt. I morse när jag satte mig i bilen, så upptäckte jag en lång spricka i framrutan, å den fanns inte där, på den tiden jag körde på vanlig bensin. Alltså måste etanolen vara boven, nåt annat kan jag inte tänka mig. Troligen har spritångorna löst upp nåt i framrutan, som gjort att den försvagats så mycket, att den nu har spruckit. Dom på verkstaden påstod att vissa bilars rutor inte var godkända på bilar med etanoldrift. Å för att vara säker på att bilen har godkända rutor, bör man kolla efter E symbolen i nåt hörn av rutan. Ett E inuti en ring, följt av två siffror, är vad Ni ska titta efter. Lägg då märke till vilket tal som står efter E:et, det talet är %-halten för etanolinblandningen som rutan är godkänd för. Högre inblandning i bensinen kan leda till skador, vilket var fallet för mig, då min bils framruta, endast var godkänd för 11% etanol = E11.... Så sa dom på verkstaden iaf.

mvh humlan.

PS. Detta skulle föreställa ironi, men får gärna användas av etanolmotståndare, som ytterligare ett av deras trovärdiga argument.... Dessutom har jag fått en spricka i framrutan på bilen, så vem vet, det kanske beror på etanolen, trots allt  Sc:,h Sc:,h
« Senast ändrad: 02 maj 2006, 13:24:03 av humlan57 »

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2006, 13:02:35 »
Sen har du ju det här med däckslitaget ,eftersom det är billigare att köra på etanol så kör du givetvis mer med ökat slitage som följd.Fabrikerna som gör däck måste öka sin produktion med ökad nedsmutsning som följd.Nää det enda rätta vore att förbjuda dessa miljöförstörande lösningar  ;D ;D ;D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2006, 13:27:07 »
Sen har du ju det här med däckslitaget ,eftersom det är billigare att köra på etanol så kör du givetvis mer med ökat slitage som följd.Fabrikerna som gör däck måste öka sin produktion med ökad nedsmutsning som följd.Nää det enda rätta vore att förbjuda dessa miljöförstörande lösningar  ;D ;D ;D

Sant..., tänkte inte på det. Får börja köra på blyad 98 istället  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2006, 13:36:44 »
Hej
Det är faktiskt så att det har hänt, IBM hade problem med glasen på sina printrar i början på 60'talet då dom tvättade dom med sprit.

MVH
Messer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30534
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2006, 13:40:40 »
De flesta av oss tvättar nog bilrutan med sprit...

Sc:,h  Sc:,h  Sc:,h  Sc:,h

Du kan kanske skippa spolarvätsketanken och spola ut bränslet direkt på vindrutan.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2006, 13:42:56 »
Eller så kan det låta så här (fritt från etanolsektens hemvist):

Jag har kört på ren etanol i en månad. Allt fungerar perfekt.
Första veckan började tanken läcka men det var en gammal tank som skulle bytts iallafall, sen geggade bränslefiltret igen men det borde jag bytt för flera år sen. Dagen efter beckade spridaren ihop pga någon rosa gummiliknande massa, men jag får ju skylla mig själv då jag aldrig servat bränslesystemet.
Katalysatorn la av efter några dar men det kan ju inte vara etanolrelaterat då alla vet att etanol inte är skadligt för katalysatorer. Den var nog bara gammal.

Eftersom jag också slarvat att dra fast tändstiften så överhettades bilen och två kolvar fick små brännhål men det fixade jag snabbt själv.
Vissa mornar då det är under +10 startar inte bilen trots flera minuter på startmotorn, men då riggar jag upp stora gasoltuben och så hoppar den igång på nolltid.
Bilen drar ca 50% mer nu men det beror nog mest på att bromsarna ligger på.
Efter en kallstart får jag alltid huvudvärk men det är säkert gasolens fel.

Som sagt inga problem alls och det är så skönt att spara storkovan och göra miljön en tjänst. Sen jag började med etanol har livet plötsligt fått en mening. Halleluja.

(Försöker bara återge lite av den känsla jag får då jag besöker etanol.nu forumet som nykomling. Inga problem är för stora för att inte kunna bortförklaras och sektkänslan är påtaglig)
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2006, 13:59:42 »
De flesta av oss tvättar nog bilrutan med sprit...

Sc:,h  Sc:,h  Sc:,h  Sc:,h

Du kan kanske skippa spolarvätsketanken och spola ut bränslet direkt på vindrutan.  :D

Kolla in detr här: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=5200  ;D ;D Vissa får skylla sig själva  ;D Fast där ser man ännu ett tydligt exempel, på hur skadligt etanol är....

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2006, 14:09:11 »
Eller så kan det låta så här (fritt från etanolsektens hemvist):

Jag har kört på ren etanol i en månad. Allt fungerar perfekt.
Första veckan började tanken läcka men det var en gammal tank som skulle bytts iallafall, sen geggade bränslefiltret igen men det borde jag bytt för flera år sen. Dagen efter beckade spridaren ihop pga någon rosa gummiliknande massa, men jag får ju skylla mig själv då jag aldrig servat bränslesystemet.
Katalysatorn la av efter några dar men det kan ju inte vara etanolrelaterat då alla vet att etanol inte är skadligt för katalysatorer. Den var nog bara gammal.

Eftersom jag också slarvat att dra fast tändstiften så överhettades bilen och två kolvar fick små brännhål men det fixade jag snabbt själv.
Vissa mornar då det är under +10 startar inte bilen trots flera minuter på startmotorn, men då riggar jag upp stora gasoltuben och så hoppar den igång på nolltid.
Bilen drar ca 50% mer nu men det beror nog mest på att bromsarna ligger på.
Efter en kallstart får jag alltid huvudvärk men det är säkert gasolens fel.

Som sagt inga problem alls och det är så skönt att spara storkovan och göra miljön en tjänst. Sen jag började med etanol har livet plötsligt fått en mening. Halleluja.

(Försöker bara återge lite av den känsla jag får då jag besöker etanol.nu forumet som nykomling. Inga problem är för stora för att inte kunna bortförklaras och sektkänslan är påtaglig)

Jag håller med dig, vissa vill inte se problemen alls  ::) ;D Allvarligt talat så skulle jag inte heller köra på etanol om det uppstod problem, men jag har ännu inte upptäckt några. Har en gammal Huyndai Elantra 1994 åxå, men där är jag mer tveksam till att testa etanol, bl.a för att etanolen löser upp all skit som lagrats under åren.... Men jag skulle inte skylla dom problemen på etanolen i sig, all skit är ju skadligt för vilken bil som helst.

mvh humlan.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2006, 15:00:57 »
Farsan hadde bilverkstad o jag vill minnas att det var samma problem med skit som löstes upp när dom nya syntetoljorna kom,folk var förbannade nu åker i stort sett alla på syntetolja alting kräver en övergångstid det gäller etanolen också.Det skulle inte förvåna mig om etanolen helt tar över men i slutändan är det staten som styr via sina påslag

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #9 skrivet: 02 maj 2006, 15:49:33 »
Farsan hadde bilverkstad o jag vill minnas att det var samma problem med skit som löstes upp när dom nya syntetoljorna kom,folk var förbannade nu åker i stort sett alla på syntetolja alting kräver en övergångstid det gäller etanolen också.Det skulle inte förvåna mig om etanolen helt tar över men i slutändan är det staten som styr via sina påslag

Stämmer bra det där med oljan, å många motorras blev det. Så jämförelsen är klockren, d.v.s inte hälla syntetolja i skitiga motorer, inte heller tanka etanol i gamla bilar, utan först köpa hem nya bensinfilter  ;) :)... Fast i alla motorer, enbart körda på blyfri bensin, så ska det problemet, vara minimalt.

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #10 skrivet: 02 maj 2006, 21:08:29 »
Eller så kan det låta så här (fritt från etanolsektens hemvist):

Jag har kört på ren etanol i en månad. Allt fungerar perfekt.
Första veckan började tanken läcka men det var en gammal tank som skulle bytts iallafall, sen geggade bränslefiltret igen men det borde jag bytt för flera år sen. Dagen efter beckade spridaren ihop pga någon rosa gummiliknande massa, men jag får ju skylla mig själv då jag aldrig servat bränslesystemet.
Katalysatorn la av efter några dar men det kan ju inte vara etanolrelaterat då alla vet att etanol inte är skadligt för katalysatorer. Den var nog bara gammal.

Eftersom jag också slarvat att dra fast tändstiften så överhettades bilen och två kolvar fick små brännhål men det fixade jag snabbt själv.
Vissa mornar då det är under +10 startar inte bilen trots flera minuter på startmotorn, men då riggar jag upp stora gasoltuben och så hoppar den igång på nolltid.
Bilen drar ca 50% mer nu men det beror nog mest på att bromsarna ligger på.
Efter en kallstart får jag alltid huvudvärk men det är säkert gasolens fel.

Som sagt inga problem alls och det är så skönt att spara storkovan och göra miljön en tjänst. Sen jag började med etanol har livet plötsligt fått en mening. Halleluja.

(Försöker bara återge lite av den känsla jag får då jag besöker etanol.nu forumet som nykomling. Inga problem är för stora för att inte kunna bortförklaras och sektkänslan är påtaglig)

 *roflmao* ;D
Det stämmer så fantastiskt bra...
Livets ord varning utfärdad  ::)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36056
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #11 skrivet: 03 maj 2006, 10:17:09 »
Påminner lite om Luft/luft-värmepumpsforumet också  ;) Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2064
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #12 skrivet: 03 maj 2006, 10:29:17 »
Påminner lite om Luft/luft-värmepumpsforumet också  ;) Sc:,h

 ;D ;D ;D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #13 skrivet: 03 maj 2006, 11:39:23 »
Påminner lite om Luft/luft-värmepumpsforumet också  ;) Sc:,h

Det är väl så med mycket, vara sig det är värmepumpar, etanol, solvärme, eller vad som helst nån brinner för. Å skulle inte världen ha varit full av "galningar", som vägrat att ge upp, bara för att andra påstår man har fel, ja då hade knappast hjulet varit uppfunnet än heller.

mvh humlan.

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Skada på "etanolbilen"
« Svar #14 skrivet: 03 maj 2006, 13:43:57 »

Det är väl så med mycket, vara sig det är värmepumpar, etanol, solvärme, eller vad som helst nån brinner för. Å skulle inte världen ha varit full av "galningar", som vägrat att ge upp, bara för att andra påstår man har fel, ja då hade knappast hjulet varit uppfunnet än heller.

mvh humlan.

Jo fast man behöver ju inte "ge upp" bara för att man har lite sund självkritik och försöker se saker med öppna ögon utan skygglappar. Det tråkiga är ju att så många lurar sig själva (precis som i religiösa sekter). Man vill så gärna tro på den rätta läran att man vägrar ta åt sig logiska resonemang.
Det är antagligen helt mänskligt och naturligt men som vetenskapligt tränad så blir man alltid rädd när man ser det (men ser det tyvärr även på naturvetenskapliga institutioner där objektiviteten borde regera)
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!