Mors
Lite bakgrund först så kommer min fråga/problem lite längre ner…
Total rookie på värmesystem och har flyttat in i nybyggt parhus 2våningar 122m2 norr om stockholm med nibe f730 med golvvärme med trådlösa termostater på väggarna nere och vanliga radiatorer uppe.
Vi har bott i ca 20dagar nu och i början var det tokvarmt med inställningen kurva 9 -1. Så jag började med att sänka till -3 men hade fortfarande varmt efter några dagar av resultat så ställde ner kurvan till 8 istället. Var ganska varmt ute visserligen (7-14grader)
Gick av en händelse in i golvvärmefördelarskåpet och tittade av nyfikenhet där det sitter en styrenhet för några dagar sedan och försökte väcka displayen med knapparna men utan lycka, så struntade i det.
Men nu märkte jag för ca 3dagar sedan att värmen på undervåningen sjönk ganska drastiskt och det började bli kallt på golvet. Från ca 23grader på termostaterna på väggarna till knappt 20 och det fortsatte dala under två dagar tills det var nere på ca 19grader på morgonen. Jag styrde upp värmepumpen några steg samt satte kurva 9 igen som var grundinställt men fortfarande kallt i golvvärmen efter ett dygn. Radiatorerna blev tokvarma på övervåningen dock.
Så nu igår så ser jag att displayen på golvvärmefördelaren helt plötsligt vaknat och visar ett ganska lågt värde i temp ca 20.5grader när framledningstemp var ca 40grader från pump.
Jag kollar i manualen för denna styrenhet och där står det att en ”sol” ska vara inrutad i menyn vilket jag ser att det inte är utan en ”halvmåne” väljer då solen i menyn och pang så börjar pumpen för golvvärmen jobba och jag ser ett högre gradvärde på displayen. Antar att solen menar att den ska jobba efter utomhusgivare?
Det verkar alltså som att när jag klickade på displayen för att ”väcka” så gjorde den inställningar som jag inte såg…
Hur som helst långt inlägg ber om ursäkt för det. Men nu jobbar f730s kompressor konstant och skickar upp framledningstempen (för att minimera gradminuter?) men den tappar tempen hela tiden vilket gör att kurvan i appen för framledningstemp har extremt mycket fler toppar och dalar än tidigare.
Jag ser också att nu under natten så har elförbrukningen per timme gått upp från ca 0.4kw per timme till runt 2kw per timme.
Jag märker att golven inte är kalla på samma vis längre men rumstempen är bara lite uppjusterad (säg att det är ca 18timmar sedan jag justerade om golvvärmen till ”solen”)
Hur länge ska kompressorn jaga på detta viset? Den borde väl stabilisera sig nångång?