Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepumpen värmer lite för bra  (läst 664 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pertil

  • Gäst
Pertil
Luftvärmepumpen värmer lite för bra
« skrivet: 16 oktober 2023, 10:22:22 »
Hej, har en Mitsubishi MSZ LN25VGW som är kopplad mot elnätet med vanlig schuko. Den började plötsligt smälta i kontakten och jag konstaterade att filtret var igensatt. Kopplade på ny stickkontakt och rensade filtren och nu är fläkten väldigt mycket mer effektiv. Har den inställd på 16 grader och det ger en innetemeratur (i 60kvm sportstuga) på 22 grader.

Tidigare körde jag den på 22 och då gav den 22...

Förutom det kanske osäkra i att bara köra på med en fläkt där kontakten "brunnit" - kan rensade filter göra så stor skillnad? Har fläkten en intrimningsperiod där den successivt "lär" sig temperatur och vilken effekt den behöver köra? Eller har jag brännt nåt i termostaten.

Per

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2443
  • Karma +5/-0
SV: Luftvärmepumpen värmer lite för bra
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2023, 11:05:44 »
Det är inget ovanligt att schukostickproppar eller -uttag brinner upp om de har gÃ¥tt hÃ¥rt belastade länge. Oftast brukar vägguttaget vara boven - antingen oxiderade och ärgade kontaktytor, utmattad fjäder sÃ¥ att kontakttrycket blir dÃ¥ligt etc i ett gammalt uttag, eller ocksÃ¥ är det frÃ¥gan om ett nytt uttag av dÃ¥lig kvalitet (typ NoName frÃ¥n Kina).  Har stickproppen brunnit, sÃ¥ bör du byta vägguttaget ocksÃ¥ även om det ser nÃ¥gorlunda oskadat ut. Sätt dit ett uttag av kvalitetsmärke (Schneider, Eljo, Elko etc).

En möjlig orsak till mätfelet är om resten av innedelen ocksÃ¥ har grott igen av damm, sÃ¥ luftströmmen kring innetempgivaren inte gÃ¥r som det är tänkt och givaren blir lurad nu när filtren är rengjorda. Det kan vara idé att ta av hela kÃ¥pan och t ex blÃ¥sa rent med tryckluft.  Om värmepumpen har möjlighet att köra med innetempgivare i fjärrkontrollen, kan du prova denna mod och att lägga fram fjärren pÃ¥ olika ställen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Pertil

  • Gäst
Pertil
SV: Luftvärmepumpen värmer lite för bra
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2023, 21:21:24 »
Tack Torbjörn! Det fanns mer damm, och tryckluften gjorde jobbet. Nu går pumpen som den ska med bara någon grads diff mellan angiven och verklig innetemp!
/Per

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepumpen värmer lite för bra
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2023, 08:47:54 »
Det kan också läcka in kall luft utifrån som gör att tempgivaren som sitter inne i innedelen påverkas av det, då kan det bli varmare inne än vad man ställt in.
Det ska vara tätt i vägg-genomföringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!