0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, helt rätt att det är 25-modellerna som jag fått pris på, funderar lite på utemodeller, har det hänt något utvecklingsmässigt sista åren förrutom 32-gasen ? Vad är oftast skillnaden förutom storleken på pumpen ? Tekniken är väl i princip lika för dom flesta moderna pumparna?Det här med strömövergång i lagren på inomhusenheterna var ju rätt vanligt förr, vilket jag förmodligen har i min innerdel som då ger lagerljuden.
Om allternativen är att montera en ny värmepump och kanske tjäna 7000 eller mer (pump + jobb) eller ansluta en billig pump som de kanske får framtida problem med - när du ringer dem för att den inte fungerar efter ett par år är inte så svåra att välja emellan.Vi driftsätter normalt inte en pump om vi inte fått dra nya rör och göra allt som har med installationen att göra, det är ju bara så vi kan ha koll på att jobbet blir riktigt utfört, så för oss faller i alla fall den där typen av jobb bort där kunden skruvar upp grejerna själv och ska använda gamla rör för installationen.Risken för framtida problem är helt enkelt för stor.OCH, OM man ändå skruvar upp maskinen och gör all installation så är det ju de facto en standardinstallation.Tror nog att de flesta resonerar så.Sen kanske du kan få nån "anställd" som jobbar svart att göra det för ett par tusen, men det är ju liksom en helt annan sak.Jag hävdar att man inte är seriös som installatör om man lämnar garanti på jobbet utan att faktiskt ha utfört hela jobbet.Det är upplagt för bråk och dåligt rykte om det blir nåt knas på en sådan installation, och jag är i alla fall inte beredd att ta den risken.Dessutom är de som vill göra den där typen av affärer så få att firman måste gå riktigt dåligt om man ska vara tvungen att ta på sig den där typen av dåligt betalda jobb som riskerar skada företaget mer än det gör nytta.Men det är ju bara min bild av det hela, självklart finns det andra som tänker annorlunda, som kanske just startat sin verksamhet och tar på sig allt som kan ge lite kostnadstäckning och vinst på sista raden med lite tur.Vi hade t.ex. kanske gjort det när vi var helt nystartade och ingen visste att vi fanns.Problemet är att hitta dessa, och hoppas på att de är seriösa.