Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP-beräkning  (läst 533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
COP-beräkning
« skrivet: 14 oktober 2023, 20:41:05 »
Halloj,

Har en fundering på att beräkna COP. Tänker jag rätt att det borde gå att beräkna med Frånluftstemperatur, Avluftstemperatur och Luftflöde? Tar lufttryck och RH% från Netatmo innesensor i huset.

Som exempel:

Frånluft entalpi 42,8 KJ/Kg luft
Avluft entalpi 17 KJ/Kg luft
Flöde (från injustering) 190 m3/h

Avgiven Värmeeffekt: 1619 Watt
Effekt VP (inkl fläkt, kretskort och cirkulationspump): 530 Watt
COP: 3,05

Eller är där något som blir knasigt förutom att man kanske, beroende på hur man ser det, inte vill räkna med cirkulationspump eller dylikt?
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: COP-beräkning
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2023, 21:00:41 »
Precis det är så man räknar för traditionella frånluftsvärmepumpar med små kompressorer. Med de nya kraftigare frånluftsvärmepumparna måste också räkna in fukteffekten då vattenånga fälls ut som kondensvatten eftersom kall luft inte kan innehålla särskilt mycket fukt alls.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: COP-beräkning
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2023, 21:12:46 »
Precis det är så man räknar för traditionella frånluftsvärmepumpar med små kompressorer. Med de nya kraftigare frånluftsvärmepumparna måste också räkna in fukteffekten då vattenånga fälls ut som kondensvatten eftersom kall luft inte kan innehålla särskilt mycket fukt alls.

Ok så jag kan inte räkna med samma ånghalt (g/m3) för frånluft och avluft sålänge daggpunkten ligger under avluftstempen. Det låter rimligt och gör det hela lite mer komplicerat. Får återkomma när luftfuktigheten sjunkit så att daggtempen är samma eller högre än avluften för att få en tillförlitlig mätning?
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: COP-beräkning
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2023, 21:48:17 »
Du kan se hur Comfortzone räknade här: http://web.archive.org/web/20130824010211/http://www.comfortzone.se/vara-produkter/tekniska-data/effektberakningar  Sedan om det stämmer eller inte är jag lite osäker pÃ¥. Kondensdroppar borde fällas ut sÃ¥ snart avluftstemperaturen understiger daggpunkten när frÃ¥nluftstemperaturen är vanlig rumsluft. Man behöver en tabell eller ett stort bra Mollierdiagram.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: COP-beräkning
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2023, 08:06:43 »
Underbart, precis som jag räknat. Tack 🙏  Och med avluft under daggpunkt blir COP bättra. Ska räkna pÃ¥ fukteffekten vid tillfälle. Enkelt med en online psychrometric calculator typ denna: http://www.hvac-calculator.net/index.php?v=2

Du kan se hur Comfortzone räknade här: http://web.archive.org/web/20130824010211/http://www.comfortzone.se/vara-produkter/tekniska-data/effektberakningar  Sedan om det stämmer eller inte är jag lite osäker pÃ¥. Kondensdroppar borde fällas ut sÃ¥ snart avluftstemperaturen understiger daggpunkten när frÃ¥nluftstemperaturen är vanlig rumsluft. Man behöver en tabell eller ett stort bra Mollierdiagram.
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!