Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia 8 Duo (2007, 46 000h timmar) lÃ¥ter konstigt och utlöser motorskydd  (läst 873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fillifjonkan

  • Gäst
Hej!
Vi har en Thermia 8 Duo från 2007 (separat varmvattentank). Ca 46k timmar på kompressorn och relativt få timmar på patron. För några veckor sedan började pumpen låta med ett överlagrat ljud på det normalt låga kompressorljudet. Det är inte särskilt högt men har inte funnits där tidigare och fortplantar sig i huset till våningen ovanför. Låter som ett dovt motorljud ungefär som när man åker färja. Det kommer framförallt när pumpen värmer vatten.
Ringde hit servicekillen som gjorde en normal service. Han kunde inte se någonting onormalt eller återskapa ljudet. Naturligtvis kom det som ett brev på posten efter att han lämnat.
En vecka senare fick jag en ny tid där de kom hit och tittade mer noggrannt. Vi bytte växelventilsinsatsen som var kass. Alla deltan ser bra ut. 8 grader över i värmeslingan till huset, 4 grader över beredaren. Kunde inte hitta någonting annat och lyckades inte heller återskapa ljudet. Det enda som man kunde ana är att kompressorn förefaller dra ojämnt på faserna. Dock ingenting som servicekillen tyckte var väldigt konstigt även om det noterades.

Sedan dess har ljudet fortsatt och nu har motorskyddet löst ut vid två tillfällen. Startar om och sen kör den på som vanligt ett par dygn. Idag när jag startade om pumpen mätte jag strömmen på faserna: ~3.5A, ~4.1A samt ~5.1A.

Allt pekar väl sannolikt på att kompressorn är på väg att ge upp och givet pumpens ålder så är det väl ingen idé att byta kompressorn heller. Dock vill man helst veta om det eventuellt kan vara någonting annat som knasar. Förväntad livslängd på kompressorn är ändå mellan 45 000-70 000 timmar. Så vi ligger verkligen i det lägre spannet.

1. Någon som upplevt någonting liknande? Eventuella andra felkällor?
2. Funderar på att byta till en Bosch 7800i LWF och behålla vattantanken (Thermia). Den är trots allt rostfri och känns dumt att byta ut i onödan. Går ju även att byta ut i efterhand om den skulle gå sönder. Någon som har blandat fabrikat tidigare? Ska man förvänta sig några problem förutom att man kommer behöva byta givare?

Med vänlig hälsning,
M



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
Du har väl mjukstart på den? Mät spänningsfall före och efter den, genom att mäta in och ut samtidigt på samma fas. Gör så på motorskydd också.

Absolut kan du behålla tanken. Ett av huvudargumenten med ett sånt system är just det separata åldrandet och utnyttja det ekonomiskt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Fillifjonkan

  • Gäst
Fillifjonkan
SV: Thermia 8 Duo (2007, 46 000h timmar) låter konstigt och utlöser motorskydd
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2023, 22:15:33 »
Korrekt. Sitter ett Carlo Gavazzi RSB4015-BS92 i maskinen. Slog på testläget och gjorde varmvatten. Mätte spänningen över L1-U = ~1.1V, L2-V = ~1.1V och över L3-W = ~0V. På motorskyddet (Telemecanique LRD12) mäter jag ~0V på varje fas.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
En smula högt. Om du mäter på själva reläets stift på mjukstarten, spänningsfall även där? En kontakt i reläet ska sluta bra där när uppstarten är genomförd så det blir 0V.

Sist jag mätte på en pump, hela kedjan, rubbet från inkommande till kompressorkabel ut var det 0,23V spänningsfall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Fillifjonkan

  • Gäst
Fillifjonkan
SV: Thermia 8 Duo (2007, 46 000h timmar) låter konstigt och utlöser motorskydd
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2023, 06:56:14 »
Ja, mätvärdena var desamma oaktat om jag mätte direkt på stiften eller på kabelskorna.

I natt har det varit lite kallare ute och värmesystemet har gÃ¥tt. Tyckte mig ana en antydan till oljud i morse och gick ned och mätte igen. Samma värden förutom L2-V  som nu hade krupit upp till ~3.1V. Tog en dusch för att fÃ¥ igÃ¥ng beredaren vilket hittills har varit sättet att Ã¥terskapa de värre ljuden. Mätte igen och nu kan jag tydligt se att spänningsfallet över L2-V sakta kryper uppÃ¥t och även fladdrar. Gick upp till 6-7V men lÃ¥g periodvis över 10V och ibland snabba fall tillbaka ned till~1.1V och sen tillbaka till 6-7V. Det förefaller vara ganska tydligt att ökat spänningsfall leder till ökat oljud.

Antar mjukstarten är kass och att det kan vara värt att prova att byta den innan man dömer ut hela pumpen? Sagda kort verkar lurigt att få tag på och helt vill man komma undan lite billigare om man inte gissar rätt och man sedan ändå får byta pump. Finns det några andra alternativ?

Med vänlig hälsning,
M

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
En kontaktor istället för mjukstarten är billigt alternativ. LC1D09P7 eller LC1D12P7 om manövern på mjukstarten är 230V. Finns fler liknande kontaktorer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
En LC1D09P7  är en smula "liten" för ändamÃ¥let sÃ¥ minst en LC1D12P7 skulle jag välja om jag nu skulle välja en Schnider kontaktor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Fillifjonkan

  • Gäst
Fillifjonkan
SV: Thermia 8 Duo (2007, 46 000h timmar) låter konstigt och utlöser motorskydd
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2023, 10:09:33 »
Återigen, tusen tack för svar. Misstänker att följande kontaktor skulle kunna fungera som alternativ? https://www.bauhaus.se/normkontaktor-abb-esb25-40n-06
Har fördelen är att jag har lätt att åka och hämta istället för att beställa.

Hur mycket stryk tar kompressorn när man kör utan mjukstart? Tänker att man slänger in en kontaktor och kör ett tag. Försvinner missljuden och vi inte har några andra problem så skaffar man en ny mjukstart och installerar.

Med vänlig hälsning,
M

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
En LC1D09P7  är en smula "liten" för ändamÃ¥let sÃ¥ minst en LC1D12P7 skulle jag välja om jag nu skulle välja en Schnider kontaktor.
09 är för 4 kW elmotor Värmepumpen lämnar knappt 8 kW, Copeland ZH21.

Varför tycker du 09 är onödigt liten? Nibe har storlek 09 på ännu större kompressorer.


Hur mycket stryk tar kompressorn när man kör utan mjukstart? Tänker att man slänger in en kontaktor och kör ett tag. Försvinner missljuden och vi inte har några andra problem så skaffar man en ny mjukstart och installerar.

Med vänlig hälsning,
M
Ingen fara, de värmepumparna som håller längst har gått med kontaktorstart hela livet. 20-25 år finns många som gått.
« Senast ändrad: 13 oktober 2023, 13:02:56 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag vill ha marginalerna på min sida och startströmmen är betydligt högre ( ofta flera ggr) än driftströmmen och man väljer kontakt efter startström inte driftström
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
Tillverkaren specar just för elmotor separat, så sett känns det inte nödvändigt att ta ännu en marginal. Men marginaler är aldrig fel.
Just de storlekarna brukar vara bra pris, därför jag nämnde dessa, utöver det är vad tillverkare monterar på i fabrik.

ABB-kontaktorn vågar jag inte uttala mig om hur lämplig den är. Jämför datablanden.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Fillifjonkan

  • Gäst
Fillifjonkan
SV: Thermia 8 Duo (2007, 46 000h timmar) låter konstigt och utlöser motorskydd
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2023, 23:43:56 »
Lyckades beställa en LC1D12P7 igår från Amazon med nästadagsleverans. Installerad ikväll och har kört varmvatten ett par gånger. Hittills inte minsta antydan till missljud eller vibrationer. Ska inte ropa hej ännu- men just nu ser det ljust ut. Får köra en tid och återkoppla om det skulle sluta fungera.

Återigen, tusen tack för hjälpen!

Med vänlig hälsning,
M

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
Tror du hittat felet. Det där gröna kortet är ökänt för att spöka och trolla i skåpet och man kan få riktigt skumma fel när kortet håller på att lägga av.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!