Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Panasonic Aquarea All-in-one 9kw Dt
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Panasonic Aquarea All-in-one 9kw Dt (läst 1212 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Photek
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Photek
«
skrivet:
10 oktober 2023, 10:02:50 »
Citera
Hej,
I våras så installerade vi en Panasonic Aquarea All-in-one 9kw och uppvärmningen av tappvattnet har funkat kanon nu under sommarhalvåret.
Nu när det börjar bli kallt så har jag börjat notera att COP är ganska lågt (runt 3) nu när utetemp ligger på ca 1-4grader. Det jag har noterat är att
(?) visar bara 2-3 grader för in/ut när jag kollar vettentemperaturerna i displayen. Jag har provat att mixtra med max pumpflöde, men detta gör knappt någon skillnad. Ska inte VP reglera pumpflödet själv för att nå rätt
?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35992
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Panasonic Aquarea All-in-one 9kw Dt
«
Svar #1 skrivet:
10 oktober 2023, 17:18:49 »
Citera
Troligen går väl värmepumpen med låg uteffekt, och då blir deltaT låg, den kan inte dra ned flödet så mycket att du inte får cirkulation i dina radiatroer.
Invertrar i radiatorsystem utan extern cirkpump har detta moment 22 att arbeta emot, man kan ju ställa ned flödet för att få optimal deltaT vid låg uteffekt, men då är det inte säkert att alla radiatorer blir varma.
Samma sak gäller delvis när den går på full effekt, har man ett äldre system så kan det vara dimensionerat för 20 graders deltaT vid DUT, och värmepumpen vill ha 10 grader - det innebär dubbelt så höga flöden som systemet är designat för.
Om det ska bli optimalt så borde värmepumpen värma en tank, och en extern cirkpump tar sedan värmen ur tanken och tillför den till radiatorsystemet med korrekt flöde, som systemet är designat för.
Med detta sagt så brukar COP inte bli bättre med lägre flöde och högre deltaT, snarare tvärt om.
På vilket sätt mäter du COP?
Har du elmätare som mäter aktiv effekt?
Har du värmemätare som mäter uteffekten?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Photek
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Photek
«
Svar #2 skrivet:
10 oktober 2023, 23:15:44 »
Citera
Tack för svar!
Ja det kanske är så att den går på låg effekt nu när det inte är tokkallt ute. Får se hur den beter sig sen när det vi går ner mot -5grader och lägre. Ska även ge mig på att injustera elementen då, då jag misstänker att det inte är gjort.
Ang. COP så är det värmepumpen som rapporterar värdet. Det går att se i realtid eller i historiken.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35992
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
11 oktober 2023, 09:59:56 »
Citera
OK, då är det troligen bara uppskattade värden, typ de förutsätter ett visst flöde vid ett visst varvtal på cirkpumpen, men flödet styrs ju av ditt uppvärmningssystem...
Eller så tittar de bara blint på kompressorns varvtal och deltaT, och det ger ju bara ett hum om verkningsgraden, inte sanningen.
Sen kan man inte räkna med mer än 3.0 på en luft/vattenvärmepump över året, mindre när det är kallt, och mer när det är varmare ute.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1199
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info