Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ köldmedium IVT 495 Twin  (läst 523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Filiph

  • Gäst
Filiph
Fylla på köldmedium IVT 495 Twin
« skrivet: 10 oktober 2023, 09:31:24 »
Hej alla, jag har en gammal Ivt 495 twin som inte är värd ett besök ifrån en servicetekniker som behöver fyllas på med köldmedia. Den beter sig som de brukar när det är dags(hög temp efter kompressor, lågt tryck pressostat osv.) min fråga är om man skall fylla på själv(med gdskit, inte manometerställ)så är instruktionerna att köra pumpen i kylläge vilket inte existerar på min gamla harv. Dock så undrar jag om det går att fylla på om jag kör enbart kompressorn via servicemenyn? En annan sak som är lite lustig är att jag har gått över till att styra pumpen manuellt då jag shuntar ut till alla värmesystem i huset och har styrda radiatorer samt fläktkonvektor och golvvärme i bottenvåningen där alla nämnda värmekällor också är försedda med styrd ventil. Så jag begär ett fast värde på framledningstemperaturen och låter underliggande system sköta fördelningen/tempreglering. Det som är underligt är att så fort jag började köra pannan i manuellt läge så slutade kompressorn att överhetta vilket är tacksamt dock så kan jag inte riktigt förstå varför. Nån som har en idé? Dock är det fortfarande för lågt tryck i systemet så jag måste fylla på köldmedium ivf.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fylla på köldmedium IVT 495 Twin
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2023, 09:56:53 »
Jag skulle nog ringa och fråga någon som säljer de där sprayburkarna vad de tror, om de är personligt engagerade i vad de säljer borde de kunna svara.
En liten aktör kanske kan svara bättre än en stor.
Troligen är det så att du måste fylla på lågtryckssidan, vet du om det finns påfyllningsventiler på både högtryck och lågtryck?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Filiph

  • Gäst
Filiph
SV: Fylla på köldmedium IVT 495 Twin
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2023, 10:34:58 »
Ja, det fÃ¥r jag kanske göra. FÃ¥r se om nÃ¥n annan här inne redan har gjort det  :) det finns en pÃ¥fyllning pÃ¥ lÃ¥gtryckssidan innan kondensorn som jag tänkte använda isf. Sen finns de vanliga pÃ¥fyllningarna pÃ¥ hög och lÃ¥gsidan med. Den extra pÃ¥fyllningen har nog tillkommit nÃ¥ngÃ¥ng vid en reparation av pannan innan jag tog över den gissar jag pÃ¥.

Filiph

  • Gäst
Filiph
SV: Fylla på köldmedium IVT 495 Twin
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2023, 12:19:24 »
Tack för svar förresten  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!