Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Ivt 490 låg framledningstemp
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ivt 490 låg framledningstemp (läst 931 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
erte01
Gäst
erte01
«
skrivet:
06 oktober 2023, 12:03:42 »
Citera
Har en IVT 490 som haft låg framledningstemp under en tid. Ej varit problem förrän nu när det börjar bli kallt ute
Framledningstemp ligger på ca 19, börsvärde kan vara både 5-10 grader högre. Inga problem med varmvatten
Vad jag tror är shunten, så var den inställd nästan längst till vänster. Jag kunde manuellt vrida den till höger och då gick framledningstemp direkt från 19 till 24, men borde inte den styras per automatik? Är motorn sönder eller kan det vara något annat?
Skulle vilja bifoga en bild Men det verkar inte gå
Tacksam för hjälp!
Loggat
erte01
Gäst
erte01
SV: Ivt 490 låg framledningstemp
«
Svar #1 skrivet:
06 oktober 2023, 12:09:40 »
Citera
Har nu också noterat att den tappar tryck, fyllde på från 0.5 till 1.0 och ca 1-1,5h senare är den tillbaka på 0.5 igen
Loggat
Larsmaja
Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
Expert på värmepump
Stad/land: Lund Södra Sandby
Antal inlägg: 576
Karma +0/-0
Kön:
IVT490
Larsmaja
«
Svar #2 skrivet:
06 oktober 2023, 12:19:07 »
Citera
Kolla detta inlägg.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71552.msg747721#msg747721
Att trycket varierar är ett annat problem, är luftbälgen defekt i expansionskärlet så varierar trycket mer med temperaturen på vattnet.
Loggat
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
06 oktober 2023, 12:21:52 »
Citera
Man måste vara registrerad medlem och inloggad för att kunna ladda upp bilder och annat på forumet.
Det kan mycket väl vara problem med shuntmotorn då de kan ge upp efter ett större antal år.
Säkerhetsventilen läcker kanske en del? Eller så har förtrycket i expansionskärlet sjunkit för lågt och behöver pumpas upp? Gummibälgen i kärlet kan vara trasigt också så det kommer vatten när man trycker på stiftet i luftventilen.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
erte01
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
erte01
«
Svar #4 skrivet:
06 oktober 2023, 12:35:04 »
Citera
Tack för snabba svar!
Ja jag är också inne på att något med shunten inte är som det ska. Ska hålla koll på trycket några dagar och se vad som händer. Service firma bokad till onsdag
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
06 oktober 2023, 12:47:17 »
Citera
Du kan ju testa shuntmotorn genom att kraftigt ändra förskjutningen på värmekurvan eller om det går att köra manuellt från servicemenyn. Om man är händig är det inte särskilt svårt att byta shuntmotorn själv men har du service på onsdag kanske de kan fixa det direkt(?)
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
erte01
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
erte01
«
Svar #6 skrivet:
06 oktober 2023, 13:15:40 »
Citera
Provade ändra parallellförskjutning från 2.0 till 8.0 men shunten rörde inte på sig
Värre nu med nytillkomna problemet där trycket sjunker. Fortsättning följer på onsdag
Stort tack för snabba svar!
Loggat
erte01
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
erte01
«
Svar #7 skrivet:
09 oktober 2023, 06:57:24 »
Citera
Igårkväll hade jag vridit shunten längst till vänster manuellt, men imorse stod den längst till höger.
Kan den hoppa igång av sig själv eller har den varit utanför sitt automatiska läge / fastnat? 😬
Tryckfallet fortsätter dock, får fylla på varje dag.
Drog ut slangen ur spillkoppen som går från den röda nödventilen uppe till vänster, och det kommer en droppe i sekunden ungefär. Kan det vara läckande ventil och inte fel på expansionskärl? 🤞
Loggat
groda
Gäst
groda
«
Svar #8 skrivet:
10 oktober 2023, 07:45:33 »
Citera
Jag hade samma problem att trycket sjönk, ibland även till noll. Prova att vrida på 2.5 bar säkerhetsventilen (röd) några gånger och se om det slutar, kan fastna skit i ventilen så att den inte stänger riktigt.
Slutade med att jag fick byta den och motionera igång bälgen i expansionskärlet. Det finns en däcksventil på den där du kan pumpa in eller släppa ut luft. Min var tom på luft men efter påfyllning så har det funkat klanderfritt i ett år. Exakt procedur för att få fart på expansionskärlet minns jag inte men tror det var här på forumet jag såg en beskrivning, jag behövde släppa ut vatten, fylla luft, fylla vatten etc etc.
Loggat
erte01
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
erte01
«
Svar #9 skrivet:
12 oktober 2023, 22:29:07 »
Citera
Hade en service firma där igår och som du beskrev, expansionskärl och bälgen var problemet. Massor med vatten i expansionskärl och till sist så släppte bälgen efter att sprutat in luft med en kompressor
Han ökade även cirk pumpen från läge 2 till 3, oklart om det var nödvändigt
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1016
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
RobertG
tyke
jjdh
joehal
VictorHus13
Mike
TS Comfort AB
Börje__
fila
Käpp
Josth
Raecer
T Ramsmark
tipo874
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info