0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Är påväg att installera ny värmepump och då vi med jämna mellanrum har strömavbrott vill jag ha en split lösning. Mitsubishi som jag förstår det rekommenderar två olika maskiner men när jag läser om dom så verkar dom väldigt liknande?PUD-SWM YAA Split Vs. PUD-SHWM YAA Zubadan SplitDet enda jag sett är att zubadan har lite bättre effekt vid DUT.En annan fråga, erbjuder Mitsubishi endast 35L ukv som tillbehör?
Zubadan är ju lite bättre om man bor där det blir riktigt kallt då den går ner till -28 °C. Men även standardmodellen har blivit bättre så numera är det bara lite som skiljer. Beror på var du bor?Har också bara sett 35 lit UKV som "äkta" tillbehör men det går ju säkert lätt för installatören att få fram en större om det skulle behövas.
Ok. Skåne har ju DVUT på typ -10 °C (lite beroende på var i Skåne) så där räcker standardmodellen mer än väl.
Enligt senaste tabellen från Boverket så har Osby DVUT -11,9 °C och det är nog den kallaste orten i Skåne(?) Zubadan har lite grann högre värmeeffekt än standardmodellen vid t.ex. -15 °C men frågan är om man verkligen behöver den? Och hur stor prisskillnaden är?