Hej!
Vi bygger ett nytt sommarhus på 115 kvm i Halland och har blivit rekommenderad en NIBE F370 frånluftsvärmepump. Men eftersom huset för det mesta kommer att stå oanvänt under de kallare månaderna undrar jag om det är lämpligare att installera en luft-vattenvärmepump, eftersom vi för det mesta inte kommer att vara där och generera värme som kan återvinnas. När är det mer effektivt att ha en luft-vattenvärmepump istället för ett frånluftsvärmepump, eller hur ska jag välja mellan dessa två alternativ?
Huset får betonggolv med golvvärme, väggar/tak/fönster ordentligt isolerade som ett vanligt hus, samt braskamin för tilläggsvärme.
Vi kommer att vara där mestadels under sommaren plus några helger under resten av året och förmodligen en vecka över jul.
Oavsett, är det möjligt att konfigurera uppvärmningen för att använda mest energi på natten när det är låga elpriser, särskilt när man tänker på att vi oftast inte är där? Kan någon gissa vad elfördelningen skulle vara för peak/offpeak, t.ex. skulle det vara 90% användning under natten, eller bara 60%
Ett annat alternativ är att vi har en Innova 09 luft-luftvärmepump från vår gamla stuga, bara några år gammal. Vi kanske skulle kunna installera det tillsammans med en frånluftsvärmepump för att ge en del av värmen... men jag vet inte om det är möjligt att konfigurera det på något sätt för att funka fint med golvvärme från en frånluftsvärmepump?
Tack för tips och råd!