Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen  (läst 969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rembrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« skrivet: 04 oktober 2023, 18:03:40 »
Hejsan! Det är så att jag luftat radiatorerna och skulle vilja veta hur jag fyller på vatten för att få upp trycket?

Tidigare ägare sa att det bör ligga runt 1 bar och nu ligger det på 0.8 ( vet inte vad man bör ha?)


På bilderna ser ni röret som går från kallvatten som grenar sig mot panna sedan en manometer för att sedan gå ihop med returen vad jag kan förstå.

Ser att det sitter en säkerhetsventil men vart fyller man på vatten? Med kulventilen? Den sitter nämligen rätt bra och vill inte ta i utan att jag vet att det är rätt. Den andra står det "Avstängn" på.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2023, 18:15:08 »
DE'en snedställda som syns på fotot är för att stänga av vattnet till VV-beredaren. Du får leta runt och hitta något liknande, kan stå påfyllning på vredet. När du fyller så gör det sakta, men just nu ska du inte fylla på. 0,8 bar vid tempen ute nu, så är inte värmevattnet så varmt. När kylan kommer, ökar tempen och vattnet blir lite större och trycket ökar. Som lite info, på sommaren kan trycket gå ner till 0,5 bar, men gör inget, det är normalt

Utloggad Rembrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2023, 18:39:18 »
DE'en snedställda som syns på fotot är för att stänga av vattnet till VV-beredaren. Du får leta runt och hitta något liknande, kan stå påfyllning på vredet. När du fyller så gör det sakta, men just nu ska du inte fylla på. 0,8 bar vid tempen ute nu, så är inte värmevattnet så varmt. När kylan kommer, ökar tempen och vattnet blir lite större och trycket ökar. Som lite info, på sommaren kan trycket gå ner till 0,5 bar, men gör inget, det är normalt



Tack för svar!

Har varit nere och kikar men det finns tyvärr inga reglage mer än dom i bild.

Vad kan den svarta ballofixen vara till? Hade en genomgång av huset och han visade hur man fyllde på men såklart minns jag inte ::) bara att det va på denna siden pumpen ä.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2023, 19:13:01 »
Den svarta rektangulära blanka är den du fyller på med.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rembrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2023, 20:49:59 »
Den svarta rektangulära blanka är den du fyller på med.

Tack för svar  tummenupp testa vid tillfälle.

Nu för att slÃ¥ tvÃ¥ flugor i en smäll, det verkar vara lite dÃ¥ligt drag i  de tvÃ¥ radiatorerna i slutet av slingan. Ena sitter bakom soffan, sÃ¥ jag plockade bort termostaterna pÃ¥ bÃ¥da för att se om det gav lite fart i radiatorn men det är lite det isÃ¥fall. Vet att det kan finnas en förinställning även kallad " strypning" som kan spöka.

Jag tänkte bara höra om cirkulationspumen är rätt inställd pÃ¥ läge 2 av 3. Har 11 normalstora, 3 smÃ¥  1 gigantisk radiator samt 2st lÃ¥nga med som är kanske 40cm höga. Det är de sistnämnda jag hade problem med, del ligger efter den gigantiska.

Samtliga är av dubbelpanel med konvektorplåtar om det har någon betydelse.

Kan det vara så att jag behöver höja cirkulationpumpen?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2023, 20:58:57 »
ja....till att börja med,..men det visar sig om det räcker
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rembrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2023, 21:12:12 »
Kanon, jag gjorde en liten bonnmätning på temperaturen på rören som går till radiatorerna, på ena sidan vardagsrummet där rören går direkt från pannrummet och på andra sidan där det sitter efter det gigantiska nere i källaren så skiljer det det 2 grader mot den varmare radiatorn. Men det kanske är normalt.

ja....till att börja med,..men det visar sig om det räcker

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2023, 21:18:11 »
1-rörs eller 2-rörssystem

Utloggad Rembrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2023, 21:52:32 »
Oj, bra fråga jag är lite nybörjare på detta.
Men huset konverterades till vattenburet 2008 om det säger nÃ¥got. SÃ¥här ser kopplen ut, det gÃ¥r en ledning med stigare och retur till alla radiatorer som avstickare frÃ¥n "stammen" och som sedan kopplas ihop med stigare och retur pÃ¥ stammen.  Verkar till synes inte vara seriekopplade.


1-rörs eller 2-rörssystem

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2023, 06:48:46 »

"Ventilen FVRe har en exakt förinställningsfunktion dold under packboxen. Om termostaten tas bort stänger ventilen till ett grundläge (kv 0,05) och energisparfunktionen startar."

https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/termostatventiler/radiatorkoppel/radiatorkoppel-fvre

Utloggad Rembrandt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2023, 21:20:42 »
Tack, dock så tog jag bort termostaten igår innan tråden startade, har faktiskt blivit något bättre. Går inte se på bilden men det är en MMA FV ventil som sitter i. Står inte något mer än FV.

https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/termostatventiler/termostatventiler-for-varme/radiatorventil-fv

"Ventilen FVRe har en exakt förinställningsfunktion dold under packboxen. Om termostaten tas bort stänger ventilen till ett grundläge (kv 0,05) och energisparfunktionen startar."

https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/termostatventiler/radiatorkoppel/radiatorkoppel-fvre
« Senast ändrad: 05 oktober 2023, 21:25:10 av Rembrandt »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: PÃ¥fyllning av radiatorkretsen
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2023, 22:28:43 »

Okej, då känns det som att dina radiatorer inte är instrypta d.v.s. de radiatorer som sitter tidigare på slingan får för mycket flöde. Det gör att de sista radiatorerna får för lite flöde.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!