Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Hur ska jag byta givare på Nibe 310P? Samt hur byta expansionskärlet?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur ska jag byta givare på Nibe 310P? Samt hur byta expansionskärlet? (läst 800 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Snowgirl
Gäst
Snowgirl
«
skrivet:
03 oktober 2023, 15:20:53 »
Citera
Hej,
Teknikgillade tjej här som försöker laga min Nibe 310 P. Har bytt lager i fläkten och kondensator. Även stöttat upp kompressorfötterna med suddgummi
.
Nu visar kanalerna följande värden:
1. 53
2. 20
3. 13
4. 22
5. 69
Dessa ovan värden är när kompressorn ej går.
Pratade med en servicetekniker som trodde att en givare är sönder iom så högt värde på kanal 5 som 69 grader. Vad givaren hette var han osäker på. Så frågar er här om någon har tips på vad givaren heter? Hur byter man den? Finns det någon film på det? Klarar jag det själv?
Klarar man av att byta expansionskärlet själv? Beställt ett nytt sådant iom det kommer smutsigt vatten ut ventilen när jag skulle fylla på luft med cykelturen.
Med vänlig hälsning Sandra
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Hur ska jag byta givare på Nibe 310P? Samt hur byta expansionskärlet?
«
Svar #1 skrivet:
03 oktober 2023, 15:31:58 »
Citera
Hej! Kanal 05 är temperaturgivaren för avluften. Den sitter alltså ovanför förångaren och dess isolering där avluftskanalen ansluts. Hur man kommer åt att byta den utan att plocka bort förångaren först vet jag tyvärr inte. Men automatiken ska fungera ändå så det borde i och för sig vara möjligt att vänta med bytet till den dag kompressorn havererar och man ändå river ut det mesta.
Expansionskärlet är inte så svårt att byta om man kan komma åt från sidan. Sitter en lucka där. Bara att man tömmer ut själva pannvattnet först. Brukar sitta avstängningar så man slipper tömma hela husets värmesystem. Kontrollera förtrycket 0,5 bar på det nya kärlet innan det monteras.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
05 oktober 2023, 21:52:16 »
Citera
Jag tror man kan komma åt avluftsgivaren via avluftskanalen ovanifrån.
I varje fall behövs den inte, du kan ersätta den med en enkel trådad termometer från Jula som du pillar in i avluftskanalen.
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-310p-9kw-cu-089350/087-temperaturgivare-till-nibe-varmepump.html
«
Senast ändrad: 05 oktober 2023, 21:53:55 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #3 skrivet:
05 oktober 2023, 22:40:02 »
Citera
Jag funderar lite, varför skulle avfrostningen fungera som tänkt med trasig avluftsgivare? Förångningsgivaren sitter ganska rejält off för att styra detta. Är det timeravfrostning så känns avluftsgivaren oviktig. Men tycker inte timeravfrostning är rimligt, eftersom avfrostningstiden beror på ventilationens flöde i varje hus och temperatur. Är rädd att trådskaparens förångare tar skada om tipset inte stämmer. De är dåliga som de är.
Givaren är ganska lätt att hitta via följa vita sladdparet, gräv lite där uppe och se om det sitter i dykrör eller något. Aldrig bytt en sån mer än lagt undan den kabeln vid kompressorbyte. Vid kompressorbyte är inte avluftsgivarbyte underlättat.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
06 oktober 2023, 10:46:02 »
Citera
Vad jag vet/sett är det förångargivaren som styr avfrostningen men vill man ha en ny avluftsgivare borde det vara ett alternativ att borra in en ny givare i avluftskanalen precis på ovansidan 310P och sedan dra kabeln utanpå till ett lämpligt ställe på kompressorlådan där man borrar in sig och sedan ansluter till den gamla kabeln. Genomföringarna måste tätas noga. Då slipper man problemet med att komma åt inne i förångarlådan med dess tjocka frigolitisolering.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
10 oktober 2023, 09:38:40 »
Citera
Jepp, förångartemp styr avfrostning, frånluftstemp styr inget.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #6 skrivet:
10 oktober 2023, 22:32:47 »
Citera
Frånluft finns inte, antar du menar avluft. Skumt ändå, kan hända jag gör lite tester på min maskin och ser vad som stämmer och inte. Min förångningsgivare sitter 1 dm under under förångaren och var 29 grader här om dagen mellan varmvattenkörningarna.
Förångningstemp styr helt klart aktivering av avfrostning, men hävningen finns ingen logik att den skulle styra, därför tror jag fortfarande avluft har påverkan. Alternativt onödigt lång timerfunktion som passar sämsta konstruerade luftflödet? Och de med stora hus får då väldigt väl genomförda avfrostningar pga högre luftflöde?
«
Senast ändrad: 10 oktober 2023, 22:36:30 av HBerggren
»
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #7 skrivet:
13 oktober 2023, 08:06:26 »
Citera
Jag är inte 100, många har beskrivit avfrostningsfunktionen på 310P som ganska usel, man bör försöka undvika minusgrader på förångare/avluft genom att justera luftflödet så det blir några plusgrader där.
Jag misstänker att det är en timer som stoppar, men jag vet inte?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1049
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
TS Comfort AB
isak750
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info