Hej allesammans!
Vi har en relativt nybyggd villa om 180 kvm i sydvästra Sverige, med NIBE S1255 bergvärmepump installerad samt Uponor Smartrix trådbundet golvvärmesystem.
Efter mycket efterforskning det senaste året och försöka förstå mig på pannan har jag nog greppat det mesta kring värmeinställningar, värmekurva, etc., och vill tro att jag har relativt rätt inställningar för majoriteten av året.
Men jag lyckas inte hitta lösningen till varför våra rum förblir kalla under höst-vintersäsongen. Rumstermostaterna (Uponor Smatrix termostater) visar temperaturer om 18-20 grader trots att jag höjt dem till 21-22 grader. Ibland har jag även testat att höja till 25 grader på termostaterna och väntat några dagar, utan att något händer. NIBE pannan är förnärvarande inställd på ca 21.5 grader. Det är som att golvvärmesystemet, eller rättare sagt termostaterna, inte kommunicerar med pannan.
Rent konkret måste det väl kunna vara möjligt att med hjälp av rumstermostaterna höja ett separat rum till 25 grader, medan ett annat rum är 21 grader och ett tredje rum håller en temperatur om 18 grader, trots att pannan är inställd på 21.5 grader? Eller har jag fått det hela om bakfoten?
På sommaren är det ju självklart problem fast åt andra hållet, att rummen istället är 24-26 grader varma trots att termostaterna är ställda på 18-19 grader, men då är det troligtvis för att solen legat på hela dagen. Värme från golvet känner man ju inget. På sommarhalvåret är också värmen från pannan avstängd, d.v.s. värmer endast vattnet.