0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
We have just attended an R32 training course and posed the question in regard to indoor units and the use of flares inside the room.In some install manuals the manufacturers ask for the flares to be made outside of the room and in others, from the same manufacturer there is no such stipulation.We received a reply that there is no special requirement (legislation?) for the location of the flare connections, so the only reason would be for a product requirement.We will continue to cut the flares off on wall mounted fan coils and then braze, but on other fan coil types that is not so easy, so until we hear different we will use the flares on those with very short stubs outside the units.
Så jag vågar nog påstå att en flare-koppling som en gång har befunnits tillräckligt tät, är mer pålitlig än alla fabriksgjorda lödskarvar som finns i inomhus- och utomhusdel, och än mer pålitlig än en lödskarv som har gjorts av installatör under fältmässiga förhållanden.
Tack. Tror säkert flare-kopplingen är rätt utförd i mitt fall men blev nojig när jag sen läste i manualen. Låter också bra om det är den vanliga metoden som fler använder sig av. Om läckage ändå uppstår - märker men det på annat sätt än att värme/kyleffekten minskar?
Vintertid brukar man också kunna märka en läcka på att utedelens förångare frostar på mer ojämnt än den brukar göra då samma värmepump går med rätt fyllning, man brukar säga att förångaren blir randig. Det kan också bli svårt för den att klara avfrostningarna om det är dåligt med kylmedium.Mängden kylmedium i en modern luftvärmepump motsvarar ungefär mängden drivgas i ett par tre större sprayburkar. Riskerna med att värmepumpen råkar släppa ut brännbar gas i huset är inte större, snarare många gånger mindre, än risken det innebär att ha några sprayburkar stående, även de kan ju småläcka ibland så drivgasen är slut utan att man har använt sprayen.Den enda läcka jag har varit med om i samband med brännbart kylmedium var ett ca 5 år gammalt kyl/frysskåp (Miele) med R600a. Det blev av med allt kylmediet genom en otät lödskarv från fabrik. Så jag vågar nog påstå att en flare-koppling som en gång har befunnits tillräckligt tät, är mer pålitlig än alla fabriksgjorda lödskarvar som finns i inomhus- och utomhusdel, och än mer pålitlig än en lödskarv som har gjorts av installatör under fältmässiga förhållanden.
är det på insidan kan det komma olja på tapeten under
Ska man hårdlöda inomhus i bostadsmiljö blir det ju också omständligt om man ska följa reglerna för heta arbeten och för den delen är det inte säkert att man ens bortsett från dessa regler vågar ge sig på jobbet pga brandrisk om det är trångt, risk att värme leds långa vägar via kopparrör mm.