Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut laddpumpen GP1 - F750  (läst 699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« skrivet: 02 oktober 2023, 13:49:06 »
Hej experter,

Då flexröret för inkommande kallvatten till VP brustit vid lödningen har det sprejat vatten under några dagar på bl.a. laddpumpen GP1. Det verkar ha varit dålig kvalitet på lödningen då jag föreställer mig att det borde ha hållit de 13 åren vi haft VP:n.

Nåväl till saken, så har GP1 lagt av som följd. AC Spänning finns fram till pumpen men det vägrar snurra. Jag har skruvat loss "korken" och manuellt roterat pumpmotorn men nada.

Säkringen F1 (T4A) på grundkortet hade också löst ut men en ny verkar ha fått allt att fungera förutom att jag får HP-larm ganska snart efter VP start. Inga andra larm har jag. Jag tolkar det som om detta beror uteslutande på att GP1 inte snurrar, men vet ej säkert.

Ny GP1 är inköpt och nytt flexrör likaså. Det jag undrar över är om min analys är korrekt och att det inte "borde" finnas några andra problem?

Dessutom undrar jag om det finns nÃ¥n specifik process eller "best practise" för att byta ut GP1, m.a.o. hur gÃ¥r man tillväga? (Jag avser själv byta GP1.) 

Hälsningar
Jan E


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2023, 14:10:30 »
LÃ¥ter som att detta skulle vara felet, speciellt som du konstaterat att den inte snurrar.
Jag har inte bytt den själv, men den ser ut att sitta OK till.

Börja med att stänga av och slå ifrån säkerhetsbrytaren.
Det finns en QM31 som du kan stänga framledningen på.
Det finns inga avstängning på returen i värmepumpen utan du måste stänga den externa ventil som förhoppningsvis finns på returen utanför värmepumpen.
Sen kopplar du en slang på avtappningen XL-10 till ett avlopp och släpper ut vattnet värmepumpen och expansionskärl, det är tryck på grejerna så öppna försiktigt i början.

När den är bytt så fyll på och lufta via QM 20,22 och 23 innan du öppnar ventilerna mot klimatsystemet.
Du kommer behöva lufta grejerna mer sen i alla fall, både radiatorer och QM-ventilerna.
« Senast ändrad: 02 oktober 2023, 14:13:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2023, 20:07:02 »
Glöm inte smörja packningarna silikonfett, armaturfett, locherpasta eller motsvarande.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2023, 09:14:21 »
Glöm inte smörja packningarna silikonfett, armaturfett, locherpasta eller motsvarande.

Absolut. Och tack för listan. Vad tänker du kring vanlig vaselin.. Jag menar är det också OK?

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2023, 10:10:27 »
LÃ¥ter som att detta skulle vara felet, speciellt som du konstaterat att den inte snurrar.
Jag har inte bytt den själv, men den ser ut att sitta OK till.

Börja med att stänga av och slå ifrån säkerhetsbrytaren.
Det finns en QM31 som du kan stänga framledningen på.
Det finns inga avstängning på returen i värmepumpen utan du måste stänga den externa ventil som förhoppningsvis finns på returen utanför värmepumpen.
Sen kopplar du en slang på avtappningen XL-10 till ett avlopp och släpper ut vattnet värmepumpen och expansionskärl, det är tryck på grejerna så öppna försiktigt i början.

När den är bytt så fyll på och lufta via QM 20,22 och 23 innan du öppnar ventilerna mot klimatsystemet.
Du kommer behöva lufta grejerna mer sen i alla fall, både radiatorer och QM-ventilerna.

Ja det här var ju intressant och kanske kan min erfarenhet hjälpa andra. Min VP ser nämligen inte ut som sprängskisserna i manualen visar. Min rördragning är inte alls likadan. T.ex. har jag ingen XL10. Jag har också faktiskt ventiler både på inkommande och utgående till/från GP1. Det gör att jag kan stänga av runt GP1 och därmed underlätta bytet.

Men det värsta är att min nyinköpta GP1 inte passar trots att jag använt serienummer när jag la beställningen. I min GP1 är anslutningarna inte uppåt och neråt som manualen visar utan till vänster och rakt bakåt i motoraxelns riktning så att säga. Ytterst beklämmande, och den enda lösningen jag ser är att ta isär GP1 och lämna pumphuset kvar och bara använda motor och elektroniklådan från den nya pumpen. Dessutom är det inte alls lätt att komma åt anslutningarna till pumphuset (inte alls som sprängskisserna illustrerar!).

Men först behöver jag kontakta återförsäljaren för att se om de skickat fel. Tyvärr är det så att artikelnummerproblematiken gör det omöjligt att förstå hur det hänger ihop.

På Nibes reservdelssida kan man läsa att GP1s artikelnummer är 818519 men hos JS Energy, återförsäljaren jag använt, står det:

Märke:   Nibe
Tillverkare SKU:   524561
JS ID:   524561-25165

Och på själva cirkulationspumpen jag fått är Product Code (PC): 2250NIB. Och på den g:a trasiga GP1 står det 1044NIB.

Det är tydligt att detta inte är gjort för att konsumenten själva ska kunna reparera. Men skam den som ger sig och även detta ska jag ro i hamn.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2023, 11:54:03 »
Du ska absolut inte smörja någon packning, aldrig smörja en gummipackning, då kan den kalva i sidled och det blir otätt. En gummipackning ska lägga sig kloss och bli kvar i läge, samt så att säga med friktion mot godset bli tillklämd mot anläggningsytan. Inte ens en fiberpackning ska smörjas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2023, 13:26:13 »
Har heller aldrig smörjt packningar och jag jobbar i processindustri där vi ofta har flänskopplingar med packningar.
Viktigt att får bort den gamla packningen så att ytan är helt slät.

Grävde lite i gamla manualer, utförandet ha förändrats med tiden, du måste nog hitta exakt din årsmodell.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2023, 14:54:32 »
Vi har skilda åsikter och det är ok. Valfritt vad man vill följa för åsikt. Jag gör som tidigare generationers rörmockare i området, alla gör samma. Båda varianterna funkar.

En gummipackning ska inte smörjas med mineralolja för det torkar ut den. Locherpasta är baserad på mineral har jag för mig, aldrig tänkt på det innan, så det är i teorin inte lyckat. Men fiber smörjer jag gärna, avstruket tunn film.

Majoriteten av smörjningen är gängan, det blir enklare att dra åt utan att behöva kompensera för gängfriktionen.
Smörjan gör att packningen lägger sig rätt och inte utsätts för skador när den roterar på fel ställe när man drar åt.
Smörjan gör att delarna inte klibbar ihop och demonteringen går smidigt nästa gång, gängan fastnar inte heller.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2023, 04:50:39 »
du behöver inte smörja gummipackningarna till CP och du behöver inte dra dom hårt. Allra enklast är att bara byta ut själva motorn, lossa de fyra insexskruvarna och flytta över motorn

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2023, 11:04:45 »
Har heller aldrig smörjt packningar och jag jobbar i processindustri där vi ofta har flänskopplingar med packningar.
Viktigt att får bort den gamla packningen så att ytan är helt slät.

Grävde lite i gamla manualer, utförandet ha förändrats med tiden, du måste nog hitta exakt din årsmodell.

Hittade rätt gamla manual. Men att jag inte fick rätt CP när jag beställde på VPn serienummer, är illa.

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2023, 11:07:42 »
du behöver inte smörja gummipackningarna till CP och du behöver inte dra dom hårt. Allra enklast är att bara byta ut själva motorn, lossa de fyra insexskruvarna och flytta över motorn

Precis det har jag gjort. Orkade inte vänta på att få rätt CP levererad. Dessutom, att bara byta motorn med de fyra insexskruvarna gjorde att jag slapp lossa röranslutningarna som satt riktigt jävligt till.

Utloggad janeldstal

  • Nibe F750
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Byta ut laddpumpen GP1 - F750
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2023, 11:10:38 »
Tack för all er hjälp. Gillar skarpt detta forum.

Nu är det fixat och GP1 utbytt. Nu funkar VPn som den ska.

///Jan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!