0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är då det är bra med batterier också, då kan man ladda och sedan exportera, det gör att man "förbrukar" lika mycket som man exporterar, och kan tjäna pengar även när det är negativa elpriser.
Så här fungerar det som jag förstått.I mitt fall förbrukar vi ca 18 000 kWh/år.Solcellerna producerar ca 12 000 kWh/år.Av den produktionen kommer vi att exportera ca 6000 kWh/år då vi inte kan använda all produktion själva.Vi köper alltså 6000 kWh och exporterar 6000 kWh och får 3600 kr i skatterabatt tack vare det.Det är optimalt för maximal skatterabatt.
Förstår fortfarande inte vad du vill ha sagt.... Din förbrukning (innan du skaffade solceller) 18,000kWh. Solceller 12,000kWh varav 6,000kWh exporteras.Då blir ju din nya förbrukning 12,000kWh och din export 6,000kWh. Du får avdrag för all din exporterade el och kunde ha exporterat 6,000kWh till om du haft större paneler.Men vad har detta med batterier att göra? Din anläggning faller ju inte ens in i den diskuterade "problematiken" där man exporterar mer än man konsumerar (vilket ungefär motsvarar att anläggningen producerar mer än sin tidigare förbrukning).Vad du sedan nämner om skatterabatt och skatt, så är det ju ett helt annat fenomen, att man får tillbaka mer skatt än man betalar inkl nätavgifter, om man har reducerad energiskatt. Det kan/borde man naturligtvis rätta till genom att ge de med lägre energiskatt lägre rabatt. Du kan ju uppmärksamma politikerna på detta...
Man får bara skatterabatt på sin export om den inte överskrider det man köper, efter installation kommer jag att köpa ca 6000 kWh och sälja ca 6000 kWh varje år, det är optimalt.Jag får inte skatterabatt på något utöver 6000 kWh om jag skulle exportera mer än så
JAg förstår inte vad som är så svårt att förstå i detta resonemang, måste vara att du på något sätt missuppfattat grundregeln om att man inte får exportera mer än man importerar om man vill ha skatterabatten?
Om jag cyklar mina batterier 3 gånger/dygn med laddning från nätet och sedan export så blir det 45 kWh import och 45 kWh export varje dygn, på en månad ca 1350 kWh och på ett år 16425 kWh som både importeras/förbrukas och som exporteras.Då jag får 60 öre i skatterabatt för allt som exporteras så länge jag importerar lika mycket så kommer cyklingen av batterierna att ge mig yttelrigare 9855 kr i skatterabatt/år.Energiskatt och moms i SE1 är ca 36 öre, så netto ger varje kWh 24 öre i ren vinst, så i praktiken ger det väl inte mer än ca 3942 kr i reda pengar, OM jag inte kan optimera cyklingen så att jag alltid laddar de billigaste timmarna och säljer de dyraste.Då dessa prisvariationer oftast bara uppstår 2 gånger/dygn så kan man inte cykla batterierna så ofta, men vinsten blir desto större om elpriset t.ex. är 10 öre när jag laddar och 80 öre när jag säljer.Då skulle vinsten kunna bli rätt påtaglig, och de veckorna på året när timpriset varierar med flera kronor över dygnet skulle det gå göra sig fina pengar.Fullt optimerat, med de prisvariationer som varit de senaste åren så tror jag att man skulle tjäna mer på att bara ha batterier än på att ha solceller, speciellt för de som har låg egenförbrukning på sommaren.