Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blockera elmätare frÃ¥n att leverera ut effekt ut pÃ¥ nätet?  (läst 1501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ditt hushÃ¥ll behövde 18,000kWh före solcellsinstallation.  Du skaffar solceller som producerar 12,000kWh varav 6,000kWh exporteras och 6,000kWh används av hushÃ¥llet istället för elbolagets köpe-el som tidigare.  DÃ¥ köper du fortfarande 12,000kWh och exporterar 6,000kWh.

Ditt tak för skatterabatt blir då 12,000kWh, men du exporterar bara 6,000kWh.

Hur skulle dina solceller som producerar 12,000kWh räcka till att sänka ditt eget hushÃ¥lls köpe-el frÃ¥n 18,000kWh till 6,000kWh (minskning med 12,000kWh) och dessutom exportera 6,000kWh?  DÃ¥ har du ju plötsligt plockat ut 18,000kWh ur dina solceller.  Lärt dig trolla med benen?
 Du har inte tänkt dig tanken attdet är du som har missat nÃ¥got?  ::)

Dessutom uttrycker du väl regeln fel.  Det är inte sÃ¥ att man inte fÃ¥r exportera mer än man köper för att fÃ¥ rabatten överhuvudtaget.  Det är bara den överskjutande exporten som drabbas och inte ger nÃ¥gon rabatt.
:-X
Jovisst, jag har ju sagt förr att jag inte är väldens bästa matematiker, så du har rätt i att jag kan exportera 12 000 om jag bara använder 6000 kWh själv.
Nu hoppas jag ju kunna använda mer än så, men det gör ju inte att jag hade mindre fel.
(Jag har tidigare för mig själv räknat att jag i bästa fall skulle kunna ha 9000 kWh egenförbrukning under solsäsongen, Pool, SPA och en massa kylar som går här på sommaren, när jag skulle redovisa det för er tänkte jag fel, vilket händer ibland)

Däremot har jag aldrig påstått att man inte kan exportera mer än man importerar, bara att man inte får skatterabatten. (Och om jag gjort det EN gång så är det ett uppenbart misstag eftersom jag skrivit om just det flera gånger)

Med detta lagt åt sidan så kan du väl ändå erkänna att man troligen kan tjäna väl så mycket på att strunta i solcellerna och bara importera och ladda batterierna när det är billigt, och sälja när det är dyrt, för det påverkar ju inte matematiken gällande skatterabatten ett dugg.
Man importerar ju alltid lika mycket som man exporterar.
Och, kan man optimera detta bättre än vad som görs idag så kan det bli vinst på både skatterabatten och elpriset, speciellt på vintern.
Att sälja solel sommartid de kommande åren lär nog annars inte vara någon gyllene affär, allt annat lika.
« Senast ändrad: 05 oktober 2023, 16:25:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
hur importerar och laddar man ett batteri....med köpt el?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
Med detta lagt åt sidan så kan du väl ändå erkänna att man troligen kan tjäna väl så mycket på att strunta i solcellerna och bara importera och ladda batterierna när det är billigt, och sälja när det är dyrt, för det påverkar ju inte matematiken gällande skatterabatten ett dugg.
Jomen där hÃ¥ller jag ju med dig.  Med de väldigt kraftiga variationer i timpris under dygnet sÃ¥ kan man ju tjäna pÃ¥ ett batteri och en växelriktare.

Fast jag har ju skaffat solceller mest för att jag tycker det känns skönt att producera lika mycket ström som jag gör av med.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
hur importerar och laddar man ett batteri....med köpt el?

Mmm, med köpt el, kan man ladda när det är billigt och sälja när det är dyrt kan man tjäna både på elpriset och skatterabatten, säg att elpriset skiljer sig med 1 kr mellan natten och 6-9 på morgonen så kan man tjäna 1.6 kr på att tömma batterierna under de timmarna, med undantag för den elskatt och moms som tillkommer när man laddar batterierna, som man inte får tillbaks när man exporterar.
Nu har man ju som regel egenförbrukning också, så allt som är laddat går inte exportera, delar av elen kommer att slinka in i egenförbrukningen, men i mitt fall kan ju batterierna ge 7.5 kW uteffekt, och jag förbrukar drygt 1 kWh när vi åkt på jobbet, så det mesta skulle ändå gå på export om man dumpade allt som finns i batterierna så snabbt som möjligt när elpriset är som högst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jomen där hÃ¥ller jag ju med dig.  Med de väldigt kraftiga variationer i timpris under dygnet sÃ¥ kan man ju tjäna pÃ¥ ett batteri och en växelriktare.

Fast jag har ju skaffat solceller mest för att jag tycker det känns skönt att producera lika mycket ström som jag gör av med.

OK, de flesta har nog investerat för att de hoppas på ekonomisk avkastning, OCH tryggheten i att vara delvis självförsörjande.
Tryggheten är en chimär, då man inte producerar just något under de delar av året när man verkligen behöver el i större omfattning, på vintern.
Om t.ex Putin väljer att slå ut Svenska elnätet till vintern så hjälper ju solcellerna föga, då behöver man ett bensin eller diesel-elverk, och ett lager av bensin/diesel.
Jag gissar väl att det kommer att kännas bra att kunna värma poolen och SPA-badet för oss med egen el på somrarna, men det är ju egentligen bara om man stänger av intellektet som det i realiteten går att se som en bra affär, och det där med känslor är jag rätt dålig på, så för mig gäller det att stänga av hjärnan och försöka känna mig nöjd ändå när jag ser hur solcellerna producerar det jag behöver och mer än så.
Detta även om det kommer stå mig dyrt, om inget förändrar sig dramatiskt med elpriserna så att det blir lika höga igen som de varit för ett par år sedan.

Nu tror jag ju inte att vi kommer att få lika höga elpriser igen (på sommaren), annat än kortare perioder när solcellerna inte ger ett dugg (på vintern), så att få tillbaka investeringen ser jag som mer eller mindre uteslutet som det ser ut just nu.
Situationen ser delvis annorlunda ut i SE3 och SE4 så förhoppningsvis ska det väl vara en bättre affär för er som bor längre ned i landet, men för oss här uppe, som ändå har bra med soltimmar kommer det nog bli svårt att räkna hem.
Att jag trots allt köpte var ju delvis för att det skulle kännas "skönt" att producera själv, men även för att se vad vi kan Ã¥stadkomma vad gäller smart styrning och Logger 1010 - det Ã¥terstÃ¥r att se hur öppna växelriktar-tillverkarna är för extern styrning av vad som prioriteras, om de vill hÃ¥lla allt "inhouse" eller om de öppnar för extern styrning och samarbetar med sÃ¥dana som oss för att göra det möjligt.  dontknow

Och som sagt, jag tror nog mer på att batterierna kan bli lönsamma än solcellerna. Om styrningen finns på plats.
I vart fall tills det finns så många som laddar billigt och säljer dyrt att priserna inte längre fluktuerar lika mycket.

En fotnot är väl att vi bygger in oss i ett otroligt korkat system ed intermittent kraftproduktion och små batterilager med smart styrning som kommer att göra att överföringskapaciteten blir helt värdelös, en massa små växelriktare som bara hänger på nätfrekvensen kommer att göra det mer eller mindre omöjligt att överföra energi i Svenska kraftnäts system, med ännu högre elpriser där det finns överföringsbehov.
Kan möjligen åtgärdas genom att bygga stora tunga elmotorer/generatorer som sköter överföringen, men även det bidrar ju till ökade kostnader för oss konsumenter.
Hela omställningen ser ut att vara mer eller mindre ett fiasko, påhittat av förskolebarn på morgonsamlingens brainstormingsession.

Trevlig helg pÃ¥ er allihop, frÃ¥n muntergöken.  : ;)
« Senast ändrad: 06 oktober 2023, 07:45:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Så här såg det för övrigt ut hos oss igår.
Snittpriset när solceller levererade var ca 6 öre, så man sparade ju en slant, typ 1.2 kr
Och att man slapp betala skatt och moms på egenförbrukningen, hela 2,59 kr besparing på skatterna.
Och 12.42 kr på skatterabatten.
Totalt drog man in hela 16,21 kr.
Behövs bara 33,8 Ã¥r för att det ska betala investeringen (ca 200 000 kr), inte sÃ¥ illa ändÃ¥, det kommer ju att ge mycket mer under sommaren.  tummenupp

Som vanligt när jag räknar finns det säkert fel som smugit sig in.
« Senast ändrad: 06 oktober 2023, 08:01:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Mmm, med köpt el, kan man ladda när det är billigt och sälja när det är dyrt kan man tjäna både på elpriset och skatterabatten, säg att elpriset skiljer sig med 1 kr mellan natten och 6-9 på morgonen så kan man tjäna 1.6 kr på att tömma batterierna under de timmarna, med undantag för den elskatt och moms som tillkommer när man laddar batterierna, som man inte får tillbaks när man exporterar.
Nu har man ju som regel egenförbrukning också, så allt som är laddat går inte exportera, delar av elen kommer att slinka in i egenförbrukningen, men i mitt fall kan ju batterierna ge 7.5 kW uteffekt, och jag förbrukar drygt 1 kWh när vi åkt på jobbet, så det mesta skulle ändå gå på export om man dumpade allt som finns i batterierna så snabbt som möjligt när elpriset är som högst.

Jag undrar hur det går till rent praktiskt.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Solpaneler handlar om korvören och kommer nog sÃ¥ förbli nÃ¥gra Ã¥r framÃ¥t, känns som en riktig felinvestering just nu, dock  mycket bättre än elbil, mÃ¥ste fokusera pÃ¥ mer lönande intressen, tex börsen, om den snart kraschar.....
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag undrar hur det går till rent praktiskt.....

Det är ju den styrningen vi vill skapa med vår Logger, att man kan ändra prioriteringen i invertern från "load first", eller "battery first" eller "grid first".
När elen är billig vill vi kunna skicka ett modbus-kommando att ändra till battery first, så den laddar från nätet även om solen inte skiner.
När elen är dyr så växlar man till grid first, så den tömmer batteriet till nätet.
Jag tror att det är omöjligt att undvika egenförbrukningen, att den tas frÃ¥n batterierna, om man vill exportera allt mÃ¥ste man nog bryta alla förbrukare samtidigt.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Solpaneler handlar om korvören och kommer nog sÃ¥ förbli nÃ¥gra Ã¥r framÃ¥t, känns som en riktig felinvestering just nu, dock  mycket bättre än elbil, mÃ¥ste fokusera pÃ¥ mer lönande intressen, tex börsen, om den snart kraschar.....

Jag har redan börjat återinvestera i börsen, tror inte att det faller så mycket mer, är investerad till 1/3-del nu och fyller på så länge det fortsätter falla.
Avanza Zero går ju bara köpa för 25 000 kr/dag, men med tiden blir det än slant om man gör det då och då de dagar man ser att börsen är sur.
Har köpt Nibe och Hexatronic, lite väl tidigt, men det är ändå rea, och man kan ju fortsätta köpa om de faller ännu mer, i vart fall i Nibe.
Hexatronic är nog mer osäkert, där går jag nog inte in med mer.
Har även investmentbolag, och småbolag, när det vänder kommer småbolagen att öka mer än övriga bolag, så när det börjar stabilisera sig kanske man köper mer i småbolagsfonderna.
Lite i AI också.
Har lite i Globalfonder också som jag ska sälja, de har gått bra när kronan försvagats, men nu tror jag det är klart med den trenden, och det är bättre att växla över till Svenska fonder.
Tänk på det ni andra som pensionssparar, valutarisken i globalfonder är stor om man tror att SEK kommer att stärkas den närmaste tiden. Nästan allt ligger i USA och Dollar.
Skulle kunna gå ned med 15% i valutaförändringar på 1-2 år.
Det kan även gå väldigt fort, då stora delar av handeln i SEK är så kallade trendföljande robotar som köper och säljer.
De blÃ¥ plopparna i grafen är köp, prickade "botten" perfekt med en av de större köpen, nu hÃ¥ller vi tummarna att det börjar tuffa pÃ¥ uppÃ¥t.  tummenupp
« Senast ändrad: 06 oktober 2023, 11:17:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
Är Nibes aktiekurs inverterad kurva av elpriset....  ::)

Vad har du för växelriktare, Rikard?
« Senast ändrad: 07 oktober 2023, 06:59:51 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanske är det det, men jag tror mest att det är en trend som förstärks av trendföljande robotar, när det vänder kan det gå fort.
Tror nedgången började när Tyskarna sköt upp bidragen för värmepumpar, men nu är de införda (utan kurspåverkan).
Så jag tror det kan stiga med minst 100% inom 1-2 år.
De är fortfarande högt värderade, men de växer med typ 16% varje år, och planerar för 25% tillväxt/år de kommande 4 åren.

Jag har en Growatt 15 kW hybridinverter, just nu är jag rätt besviken, men hoppas få ordning på det till veckan, tror det är strul med olika mjukvaruversioner på växelriktare och batterilager.
Sitter just och författar ett brev om mina synpunkter till tillverkaren/mjukvaruutvecklarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
Sitter just och författar ett brev om mina synpunkter till tillverkaren/mjukvaruutvecklarna.
SÃ¥ du har lärt dig Mandarin?  Har du APX-batterier? 

Själv kör jag en Growatt hybrid men utan batterier för närvarande.  Tror du att du tjänar mer pÃ¥ att styra din förbrukning med batterier själv eller har du funderat pÃ¥ Checkwatt?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jo, 15 kWh APX (3 X 5 kWh)
Det är ju nÃ¥t liknande checkwatt vi tänkt göra med Logger 1010, men det var ju bra att se att mina batterier är möjliga att styra utifrÃ¥n, dÃ¥ borde vi kunna lösa det.  tummenupp

Då borde man ju även kunna blockera export om elpriset är mer negativt än skatterabatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!