Hej!
Vi bor i en tvåplansvilla i Umeå-trakten, byggår 2007. Ny FLVP år 2018 i form av en F730. Golvvärme nedervåning, radiatorer övervåning.
730:an har fungerat sina första 5 år utan annat än "rengör filter"-påminnelser.
Men härom veckan drog problemen igång....
Det började med ett "Larm 55: Hetgaslarm". "För hög hetkastemperatur har uppmätts".
Återställde detta larm för att se om det var en engångsföreteelse eller något "riktigt" problem, men natten efteråt kom istället ett "Larm 51 Lågtryckslarm".
"Lågtryckspressostaten har löst ut på grund av att värmepumpen inte kan hämta tillräckligt med energi från köldbärarsystemet. Kontrollera luftfiltret/frånluftsdonen och återställ därefter larmen".
Jag bytte till sprillans nytt filter i 730:an (såvida det inte finns flera filter? Jag satte in ett nytt filter där på framsidan av pumpen där det står FILTER där man kan dra ut och skaka av eller byta ett filter
)
Passade även på att avlufta de fyra ventilerna på pumpen - även om det kanske inte hade något med detta att göra.
Jag tog också loss och dammsög alla frånluftsdon i huset.
Efter denna dammsugningsåtgärd höll sig pumpen snäll i 5 dagar (varför jag trodde att problemet var löst...).
Men så igår drog det igång igen. Först hetgaslarm, sedan återställning - och därefter börjar lågtryckslarmen komma med några timmars intervall efter att man återställt dem.
Mina frågor blir enligt följande:
1) Hur hänger dessa larm ihop? Det har varit likadant båda gångerna - först kommer hetgaslarmet och sedan lågtryckslarmet.
2) Finns det något mer för mig att testa annat än det jag redan gjort vad gäller rengöring av filter och frånluftsdon? Eller blir nu nästa steg att ta hit någon tekniker?
3) Man fick ju med någon slags 6-årig försäkring vid inköpet av värmepumpen. Ingår sådana här problem i en sådan försäkring?
Tacksam för hjälp! (Jag är väldigt novis vad gäller sådant här)