Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
V/v beredare med värmepump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: V/v beredare med värmepump (läst 1380 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1330
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
skrivet:
30 september 2023, 09:01:56 »
Citera
Sneglar på o byta ut min nuvarande beredare som är på 290 l då vi bara är 2 i huset oftast. Då föll mina ögon på detta alt med en beredare med värmepump typ Indol. Jag skulle även behöva installera en badrumsfläkt till badrum samt tvättstuga tanken är att jag skulle kunna slippa detta genom att ta luft ifrån dessa rum o leda detta till beredaren.
Men frågan är hur mkt man vinner på detta ekonomiskt IOM att höst vinter o vår kommer ju tilluften endast tas inifrån huset. O troligtvis öka på kostnaden för uppvärmningen av huset som i dagsläget kan värmas via 2 l/l pumpar samt 1 vedspis.
Kanske är det smartare o behålla nuvarande beredare eller skaffa en på 100 l o installera en fuktstyrd badrumsfläkt
Kom gärna med tankar o tips
Loggat
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.
2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.
Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 4022
Karma +3/-2
Kön:
rocas
SV: V/v beredare med värmepump
«
Svar #1 skrivet:
30 september 2023, 09:39:31 »
Citera
jag använder denna maskin....
https://ventilation.se/sv/products/mitsubishi-lossnay-vl-50-miniventilation?gclid=Cj0KCQjwjt-oBhDKARIsABVRB0xjyJph9N0CNTdJNVCtCg24uX-T1l09rpl8KG38wz49Dg5hVCV6ySIaAuatEALw_wcB
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5205
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #2 skrivet:
30 september 2023, 09:42:13 »
Citera
Ingen sådan är gratis, pris mellan 25 - 30 kkr + kanske lite rördragning. Behåll din VVB eller en ny på ca 150 liter. Men köp ingen Tesy eller Nemi, billiga men knöliga att få täta vid patronbyte, är en slit/släng vara
Loggat
matt_s
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
matt_s
«
Svar #3 skrivet:
02 oktober 2023, 10:41:02 »
Citera
Jag är inne på samma spår då jag tänkte utnyttja bidraget för en ny luftvärmepump. Vad är egentligen för och nackdelar här? Tänker jag rätt om:
Frånluftsmodell
-Ökar uppvärmningskostnaderna
-Mycket ljud inomhus gissar jag
+Förbättrar ventilationen
Värmepump
-Kräver montering av utedel
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35848
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
02 oktober 2023, 11:13:37 »
Citera
Jag skulle inte köpa en frånluftsmodell i alla fall, i så fall en med utedel, men bara om det blir så billigt att man sparar in investeringen (efter bidrag) på 5 år jämfört med att köra vidare med den gamla beredaren.
Räkna med att du kan spara kanske 3000 kWh/år på en värmepumpsberedare jämför med elberedare.
Om priset med installation blir 40 000 kr, och du får 30 000 i bidrag så har du ca 3 års payofftid om elpriset ligger på drygt en krona över året.
Livslängden på en värmepumpsberedare är troligen avgjort kortare än på en elberedare, så räkna med en reinvestering av beredaren inom 10-15 år.
25-30 år på en elbaredare, som dessutom är mycket billigare.
Egentligen är det nog mer en filosofisk fråga, är man rädd för klimatförändringarna och vill göra något så kan man ju det genom att köpa en värmepumpsberedare, men ekonomiskt över tid, är det inte säkert att det är en lönsam affär.
Billigare än så här (om man får bidraget) lär det dock knappast bli om man väntar.
Med tanke på klimatet vore det dock bättre med bergvärme och konvertering till vattenburet, kanske kompletterat med en vattenmantlad braskamin för alla eventualiteter.
Tycker man att det är bra att det blir lite varmare, högre CO2-halt, och mer regn och bördigare så finns ju inte det incitamentet, så då blir det ju mer av en ekonomisk fråga.
Som vanligt, försök köpa kvalitet, inte det billigaste som du aldrig hört talas om.
«
Senast ändrad: 02 oktober 2023, 11:16:25 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 802
Karma +1/-2
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #5 skrivet:
03 oktober 2023, 09:14:30 »
Citera
Följer tråden. Ska bli intressant om ni kan återkommer med eventuella besparingar. Våran vv beredare är på sista versen.
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
Svar #6 skrivet:
03 oktober 2023, 09:39:33 »
Citera
Kan en annan väg att gå för att minska på antalet kronor vara att finna en vanlig vvb som kan styras via Tibber? Vet att man kan sätta in timers o andra styrningar med hjälp av en elektriker. Men vore ev lättare för mig trots att jag är väldigt medioker
vad det gäller datorer osv….
Har ännu inte Tibber men börjat fundera på det. Har 2 st Sumo som tydligen kan styras via Tibber/melcloud
Loggat
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.
2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.
Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
04 oktober 2023, 08:05:59 »
Citera
Det går ju även styra en elberedare med Logger 1010, så den bara laddar när elen är som billigast, man kan välja hur många av de billigaste timmarna man tillåter den värma.
Kostar totalt med relä och kontaktor ca 1796-1909 kr beroende på om man har en enfas eller två/trefas beredare.
Att justera upp och ned värmen i huset när elpriset varierar känns på något sätt fel kan jag tycka, om man accepterar en lägre temp så kan man väl ha det hela tiden i så fall?
Man lär ju behöva ta på sig en tröja om tibber ställer ned tempen med 2 grader när elpriset blir högt, kan bli jobbigt att behöva ta av/på kläder beroende på elpriset tänker jag i alla fall.
Dessutom så är ju eftersläpningen rätt stor, huset kyls ju inte av i samma veva som man sänker börvärdet, det blir kallt inne några timmar senare, och då tvingas värmepumpen öka uteffekten, med sämre COP som följd.
Ofta är ju elen dyr på kvällen, så när man haft kallt inne några timmar och elpriset blir billigt igen efter midnatt är det som kallast ute, då varvar värmepumpen upp på hög effekt och ber dålig COP både beroende på att det är kallt ute, och den får gå med hög effekt för att värma upp huset, prisskillnaderna ska vara skapligt stora för att det ska bli en lönsam affär, åt minstone 25-35% skillnad mellan högpris och lågpris är min uppskattning.
Att bara tillåta en elberedare att värma när priset är som lägst är mycket bättre, har man en 300 liters beredare som är skapligt isolerad så räcker det antagligen att den värms upp en gång/dygn i de allra flesta hushåll.
Det värsta som kan hända är att man kan få duscha lite kallt när det börjar bli slut varmvatten, det sparar då ännu mer pengar.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
matt_s
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
matt_s
«
Svar #8 skrivet:
04 oktober 2023, 09:59:52 »
Citera
Om man ändå ska köpa en ny luftvärmepump så kan man ju set det som att man med bidraget nästan får en ny värmepumsberedare på köpet. Men det är klart att konvertering till vattenburet är en annan idé, då jag har vattenburen golvvärme i en tredjedel av huset och den andra har krypgrund där man enkelt skulle kunna dra rör.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #9 skrivet:
04 oktober 2023, 12:55:15 »
Citera
Jo, om det vore så enkelt att en värmepumpsberedare bara adderade 30 000 till kostnaden, men det tror jag inte att den gör.
Det är klart, man kan ju ställa en frånluftsberedare i huset som får ta värmen från huset, och sedan låta luftvärmepumpen värma huset, men att sätta in frånluftsvärmepump som suger ut varm luft för att göra varmvatten blir ju lite eller ingen vinst, men bidraget har man fått.
Just därför skulle jag hellre välja en beredare med utedel, men då tillkommer mer kostnader om det ska vara något om prylarna.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
Svar #10 skrivet:
04 oktober 2023, 19:31:10 »
Citera
Hade väl en tanke o ev utnyttja bidraget om det inte är för krångligt…
Huset är gammalt med timmerstockar så troligtvis ganska trögt vad det gäller värmeförlust. Dock så är det 2 glasfönster rakt igenom
Inte genomlidet en vinter i huset ännu! Så skall bli intressant o se på förbrukning samt värmeförluster…
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #11 skrivet:
05 oktober 2023, 16:27:49 »
Citera
Kruxet är väl som vanligt när det ska ansökas om ett bidrag att du inte vet när du köper prylarna att du kommer att få bidraget, pengarna kan vara slut eller så faller det på någon teknikalitet.
ROT-avdraget är ju mycket bättre på det sättet.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 772
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
ch85st
Rdx
EonsBästaKund
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info