Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme till mindre hus i Norrbotten  (läst 752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrickj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme till mindre hus i Norrbotten
« skrivet: 30 september 2023, 04:43:57 »
Hej!

Har köpt ett litet hus tidigare i år som vi nu renoverar och även bygger ut något. Tydligen hade tidigare ägarna det svårt att hålla värmen i huset under vinterns kallaste dagar, troligtvis delvis beroende på ett tak som inte är optimalt isolerat men också då luft/luft-värmepumpen inte riktigt jobbar effektivt i den typ av kyla som området ofta drabbas av. Vi kommer med största sannolikhet göra vissa åtgärder i taket under vårkanten, hur pass omfattande vet jag ej ännu, men räknar med viss förbättring i isoleringen. Detta till trots har jag också börjat snegla mot alternativa värmekällor då vi ändå är igång med renoveringar. Samtliga grannar verkar ha bergvärme med goda resultat, men då vårt hus är relativt litet funderar jag på om det faktiskt är rätt väg att gå. Huset har idag heller ingen vattenburen värme alls, så detta skulle givetvis också behöva bli en del av investeringen. Har kontaktat installatörer i området för att få in några offerter, men skulle uppskatta era tankar och funderingar kring detta innan dessa möten. Förutsättningarna är som följande:

  • Husets storlek är idag cirka 70 kvm (fördelat pÃ¥ tvÃ¥ vÃ¥ningar). Efter utbyggnad kommer det röra sig om totalt cirka 100-110 kvm. Gammal timring.
  • Kostnaderna för värme under 2022 är uppskattningsvis 15.000 (fördelat pÃ¥ pellets och el), MEN dÃ¥ har tidigare ägarna ocksÃ¥ haft det relativt kallt inomhus. Enligt grannarna riktigt kallt rent av.
  • OmrÃ¥det är ett köldhÃ¥l, med närhet till lappländska fjällen.
  • Vet ej hur realistiskt detta är, men har en gäststuga och garage/verkstad jag gärna hade värmt upp med samma system lite senare när renoveringsvÃ¥gen nÃ¥r dessa byggnader. Rör sig om cirka 50 kvm totalt - 25 kvm + 25 kvm.
  • Känns lite fÃ¥nigt att nämna, men bÃ¥de jag och sambon har svÃ¥rt för kyla och fryser lätt. Hon kommer frÃ¥n ett varmare klimat, jag har en autoimmun sjukdom som gör att jag gärna har det 2-3 grader högre värme inomhus än normalt.
  • Vi rustar för Ã¥ret-runt-boende.
  • Plats för pump finns inomhus.
  • Ska vara nära till berggrund.
  • Även sjövärme kan vara möjligt, 150m till sjön.

Detta med värmepumpar är nytt område för mig, och skulle verkligen uppsatta era synpunkter med ovanstående förutsättningar. Också - är det ekonomisk idioti att ens titta på bergvärme för hus under 200kvm (känner på mig att installatörerna själva kommer påstå motsatsen), eller är tanken god? Något annat som behöver inkluderas i kalkylerna som är lätt att missa?

Tack på förhand - fantastiskt forum och önskar jag hade hittat hit tidigare!

Patrick
« Senast ändrad: 30 september 2023, 05:57:13 av patrickj »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme till mindre hus i Norrbotten
« Svar #1 skrivet: 30 september 2023, 11:00:18 »
Hej! Tycker bergvärme och vattenburet värmesystem låter helt rätt för er när ni satsar på året runt boende. När ni bygger ut kan ni ju även välja på att lägga golvvärme. Pellets har blivit dyrt och bergvärme sparar uppskattningsvis några tusen kWh mer än en luftvattenvärmepump kan göra. Det är energiförbrukningen som är mest avgörande för värmekälla, inte husets storlek. En 12 kW varvtalsstyrd bergvärmepump borde bli bra och ha kapacitet även till gäststuga och garage i ett senare skede. Undersök var grannarna har sina borrhål och se om det finns plats för ett på din tomt. SGU's brunnsarkiv med karta brukar vara till hjälp men tyvärr är inte alla borrhål registrerade.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad patrickj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme till mindre hus i Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2023, 09:56:18 »
Tack för svaret!

Låter ju som det kanske är värt att titta närmare på och inte renodlad galenskap. Väntar på att få in offerter, ska bli intressant att se vad det rör sig om penningmässigt. Leker lite med tanken att också bygga eget vatten-värme-system för att få ner kostnaderna om detta blir av, men det får bli en annan tråd i så fall :).



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!