Hej!
Har en Thermia Diplomat TWS 10 200 m sjökollektor och uppskattad 180 m till förlagd i jord. Huset är enplan 106 m2 + 106 m2 källare, med 80 respektive 50% golvvärme, övrigt radiatorer förutom lite elgolv på toa och entréhall.
Pumpen i sig är från 2008 och jag installerade denna i väntan på ny Nibe, pga att gamla IVT:n var trasig och lång kötid.
Pumpen funkar allmänt, men jag har lite låg varmvattentemp och jag har observerat att temperaturen i tryckröret är ganska lågt. Min fråga är egentligen vad som kan vara fel gällande låg hetgastemp, och hur jag bäst ringar in problemet?
Husvärmen verkar funka ok. Har ju inte gått många timmar, och har fortfarande +15 Kb, så pumpen har inte satts på prov egentligen. Dock har jag observerat att varmattnet inte blir varmare än ca 47C och igår tog jag tag i att testa lite. Har som sagt observerat att hetgastempen är oroväckande låg. Bara ca +12 över framledningstemp (oavsett hus- eller vv-värmeprod). För varmvattnet så insåg jag igår att driftpressostaten löser ut tidigt, och att pumpen gör många varmvattenstarter utifrån intervallkonfig. utan att lyckas höja temperaturen nämnvärt. Verkar landa på 47 grader ca.
Började därför göra lite tester. VV-temp verkar stämma hyfsat. Fick ca 45C i ett vattenglas på en tapp nära pumpen. Växelventilen verkar också funka bra. Blir t.ex. ingen läckvärme i radiatorslingan när jag cirkulerar i TWS. Jag spolade också igenom TWS-slingan idag för att ta bort luftficka eller bubblor som felkälla. Upplevde att det kom lite bubblor, men inte farligt. Samma pressostat-stopp ändå tyvärr. Hetgasen visar endast +66C på slutet, och framledningstempen är nog uppe i 53C då, retur ca 48C. Provade då att använda pressostaten i B-läget i stället och då segar kompressorn på ett tag till. Fick 52C på vv efter körning, vilket väl närmar sig önskat läge, framledningstempen var ca 56C, returen 52C och hetgas 68C. Men noterbart är ju att den stannar på pressostatstopp igen (liten fyrkant nere i displayen till vänster). Tog en digital termometer och monterade på tryckröret en bit ovanför inbyggda givaren. Enl. denna är temperaturen ett antal grader högre än tryckrörsgivaren, men termometerns maxtak nåddes vid 70C, så ganska svårt att avgöra verklig temp. Har en IR-termometer också, men hittar den inte i nuläget. Fick dock uppfattningen att egna termometern indikerade att tempen kan vara ca 5-6C högre än vad givaren säger (om nu billiga inomhustermometrar går att lita på, måste nog referensmäta i så fall). Dock fortfarande bara +18C över framledningstempen, om nu denna skulle stämma och att pumpen stoppar på pressostaterna oavsett vilken känns ju inte helt bra och ger ju lite oro inför annalkande vinter och pumpen kanske kommer att kräva en hel del tillskottsel om den visar sig ha dålig verkningsgrad. Samt att den gör många små starter om och om för att värma vatten innan den löser ut igen.
Vad tror ni att detta problem och kanske specifikt låg hetgastemp beror på, och hur går jag bäst vidare? Kan det vara så illa att kompressorn inte levererar längre? Finns inget synglas i denna pump, vad jag ser och jag har ingen info om service eller eventuell gasrelaterd problematik. Kan mäta lite fler temperaturer evenuellt, typ diff över torkfilter osv. Finns ju lite temphistorik på pumpen, kan lätt ta ut lite kurvor på befintliga givare.