Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 3 Geo 10 - Börjat göra varmvatten med elpatron  (läst 722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
3 Geo 10 - Börjat göra varmvatten med elpatron
« skrivet: 28 september 2023, 08:41:36 »
Hej Forumet!
För en månad sedan fick vi efter 4mån väntan vår Geo 10 med kylfunktion installerad.
En glappande kabel till kylsidans cirkpump strulade så den byttes för en vecka sedan och nu kan jag äntligen komma igång med inställningarna.

I fredags ställde jag in värmepumpen på att göra varmvatten enligt schema plus återvärmning.
Har schema på ekonomi vid 50grader 04-05 varje natt, och återvärmning inställd på 45 grader.

De första nätterna gjordes varmvattnet enligt schema där man tydligt ser att det är kompressorn på effektförbrukningen.
Söndagen kördes en legionellakörning med först kompressor sedan elpatron, dock verkar den ha kört elpatron några minuter i början.
Natten till igår och till idag verkar den helt ha kört på elpatron, och då endast värmt till 45grader.

SÃ¥vitt jag kommer ihÃ¥g har jag inte ändrat nÃ¥gra inställningar sedan fredagen sÃ¥ jag förstÃ¥r inte riktigt vad som hänt  Sc:,h
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: 3 Geo 10 - Börjat göra varmvatten med elpatron
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2023, 09:35:48 »
Ingen?  :-\

Känns fortfarande som godtyckligt beteende.
Inga felkoder vad jag kan se.

Fre: Kompressor
Lör: Kort körning elpatron som inte kom upp till måltemp, startade en körning manuellt och då körde den kompressor.
Sön: Legionellakörning
Mån: ingen körning
Tis: kompressor
Ons: lång körning elpatron
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: 3 Geo 10 - Börjat göra varmvatten med elpatron
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2023, 10:04:20 »
Fyller på mer här, kontaktade installatören som säger att de inte heller vet varför pumpen gör så, och att Daikin inte heller ska veta.

Kopplade upp pumpen till internet igår och uppdaterade mjukvaran, men verkar inte hjälpa då den körde elpatron igen inatt, lång körning (20min) från 45 till 50grader i tanken.

Misstänker att pumpen har en minsta gräns för hur kort stund den vill köra med kompressor och då kör elpatron istället.
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Jtors

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 3 Geo 10 - Börjat göra varmvatten med elpatron
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2023, 21:38:58 »
Nu blev jag nyfiken. Hur uppdaterar man mjukvaran på en GEO 10? Har en sådan hittar inte hur man gör det

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: 3 Geo 10 - Börjat göra varmvatten med elpatron
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2023, 15:10:14 »
Nu blev jag nyfiken. Hur uppdaterar man mjukvaran på en GEO 10? Har en sådan hittar inte hur man gör det

Jag inser att min rubrik var otydlig, jag har en altherma geo 3 på 10kW, pluggade in nätverkskontakten i maskinen och sedan loggade jag in via appen och där fanns en knapp för att uppdatera.
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!