Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Service - Vad kan man förvänta sig?  (läst 943 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fika

  • Gäst
Fika
Service - Vad kan man förvänta sig?
« skrivet: 21 september 2023, 13:45:55 »
Min Nibe 360P stannade, så jag kallade på auktoriserad Nibe service tekniker.
Teknikern bytte Cpu och Relä kort, konstaterade att en terminal på skärmkortet var ärgat men använde elektronik spray och det fungerade så det byttes inte. Pumpen startade och alla var nöjda i ca 2 veckor. Sedan var den dö igen. Prislapp ca 5000kr.

Teknikern kom igen och konstaterade att Cpu kortet var dött och likaså skärm kortet. Dessa byttes. Nu kollades även dräneringsslangen från värmeväxlaren som var igensatt. Vattnet hade istället runnit ner över skärmkortet som tagit skada. Prislapp, troligtvis ca 5000kr, jag har ingen faktura än.

Borde inte en auktoriserad tekniker undersökt dräneringen vid första servicen? Då han upptäckte en ärgad terminal på skärmkortet? Då hade den här andra servicen inte behövts.

Vad kan man kräva av en auktoriserad tekniker?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10213
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
« Svar #1 skrivet: 21 september 2023, 14:33:40 »
Jo en NIBE servicetekniker som jobbar med frånluftsvärmepumpar ska ha koll på detta med att kondensvattnet kan börja rinna fel väg och skada elektroniken. Inte ett ovanligt fel på frånluftsvärmepumpar, tyvärr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2023, 07:47:06 »
En oerfaren tekniker söker ofta de mer komplicerade felen, och bortser från att de flesta felen som regel beror på någon enkel liten sak som gått fel p.g.a. tidens tand, inte sällan beror felen på något mekaniskt somslitits eller blivit smutsigt.
Det tar några år att lära sig hur man felsöker, och inte alla har förmågan att lära sig det alls.
Dessutom finns ju alltid risken att man byter ut dyra delar för att kunna fakturera större summor, svårt att ta bra betalt för att rengöra en slang och spraya lite spray på ett kretskort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2023, 11:39:07 »
Tycker de ska rengöra slangen och byta kretskort, bara ta betalt för ett kort. Annars ska du kämpa.
Du ska definitivt inte betala för tilltagna påslaget på tidigare kort heller.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2624
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
« Svar #4 skrivet: 24 september 2023, 06:30:52 »
dräneringsslangen skall rengöras 1 gång om året, varför har du inte rengjort den själv?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19215
  • Karma +15/-14
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
« Svar #5 skrivet: 24 september 2023, 09:56:34 »
Om det är så att det rekommenderas rengöring 1 gång per år så är det väl bland det första man borde kolla upp om man kommer ut som reparatör för gissar att många missar att rengöra slangen och då får problem på grund av det. Jag ställer i alla fall lite högre krav på dom som jobbar med rep av just värmepumpar än vad man förväntas kunna om man inte har det som jobb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Fika

  • Gäst
Fika
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
« Svar #6 skrivet: 25 september 2023, 09:20:03 »
Lite återkoppling här:

Jag mailade firman och förklarade mina invändningar mot fakturan och det kom direkt en ny faktura där de dragit bort det andra besöket inkl ett cpu kort och enl mitt förslag betalade jag bara för det nya displaykortet.

Alla stöter på patrull ibland och det som särskiljer folk/firmor är hur man hanterar det. Per Sandbergs Hushållsservice i Gävle hanterade det bra. Jag hade utan att tveka kontaktat de igen vid problem.

Tack för er hjälp, mvh Fika

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10213
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
« Svar #7 skrivet: 25 september 2023, 10:06:38 »
 tummenupp
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!