Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Service - Vad kan man förvänta sig?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Service - Vad kan man förvänta sig? (läst 943 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fika
Gäst
Fika
Service - Vad kan man förvänta sig?
«
skrivet:
21 september 2023, 13:45:55 »
Citera
Min Nibe 360P stannade, så jag kallade på auktoriserad Nibe service tekniker.
Teknikern bytte Cpu och Relä kort, konstaterade att en terminal på skärmkortet var ärgat men använde elektronik spray och det fungerade så det byttes inte. Pumpen startade och alla var nöjda i ca 2 veckor. Sedan var den dö igen. Prislapp ca 5000kr.
Teknikern kom igen och konstaterade att Cpu kortet var dött och likaså skärm kortet. Dessa byttes. Nu kollades även dräneringsslangen från värmeväxlaren som var igensatt. Vattnet hade istället runnit ner över skärmkortet som tagit skada. Prislapp, troligtvis ca 5000kr, jag har ingen faktura än.
Borde inte en auktoriserad tekniker undersökt dräneringen vid första servicen? Då han upptäckte en ärgad terminal på skärmkortet? Då hade den här andra servicen inte behövts.
Vad kan man kräva av en auktoriserad tekniker?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10213
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
«
Svar #1 skrivet:
21 september 2023, 14:33:40 »
Citera
Jo en NIBE servicetekniker som jobbar med frånluftsvärmepumpar ska ha koll på detta med att kondensvattnet kan börja rinna fel väg och skada elektroniken. Inte ett ovanligt fel på frånluftsvärmepumpar, tyvärr.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
«
Svar #2 skrivet:
22 september 2023, 07:47:06 »
Citera
En oerfaren tekniker söker ofta de mer komplicerade felen, och bortser från att de flesta felen som regel beror på någon enkel liten sak som gått fel p.g.a. tidens tand, inte sällan beror felen på något mekaniskt somslitits eller blivit smutsigt.
Det tar några år att lära sig hur man felsöker, och inte alla har förmågan att lära sig det alls.
Dessutom finns ju alltid risken att man byter ut dyra delar för att kunna fakturera större summor, svårt att ta bra betalt för att rengöra en slang och spraya lite spray på ett kretskort.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
«
Svar #3 skrivet:
22 september 2023, 11:39:07 »
Citera
Tycker de ska rengöra slangen och byta kretskort, bara ta betalt för ett kort. Annars ska du kämpa.
Du ska definitivt inte betala för tilltagna påslaget på tidigare kort heller.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2624
Karma +1/-0
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
«
Svar #4 skrivet:
24 september 2023, 06:30:52 »
Citera
dräneringsslangen skall rengöras 1 gång om året, varför har du inte rengjort den själv?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19215
Karma +15/-14
Smurfen.
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
«
Svar #5 skrivet:
24 september 2023, 09:56:34 »
Citera
Om det är så att det rekommenderas rengöring 1 gång per år så är det väl bland det första man borde kolla upp om man kommer ut som reparatör för gissar att många missar att rengöra slangen och då får problem på grund av det. Jag ställer i alla fall lite högre krav på dom som jobbar med rep av just värmepumpar än vad man förväntas kunna om man inte har det som jobb.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Fika
Gäst
Fika
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
«
Svar #6 skrivet:
25 september 2023, 09:20:03 »
Citera
Lite återkoppling här:
Jag mailade firman och förklarade mina invändningar mot fakturan och det kom direkt en ny faktura där de dragit bort det andra besöket inkl ett cpu kort och enl mitt förslag betalade jag bara för det nya displaykortet.
Alla stöter på patrull ibland och det som särskiljer folk/firmor är hur man hanterar det. Per Sandbergs Hushållsservice i Gävle hanterade det bra. Jag hade utan att tveka kontaktat de igen vid problem.
Tack för er hjälp, mvh Fika
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10213
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Service - Vad kan man förvänta sig?
«
Svar #7 skrivet:
25 september 2023, 10:06:38 »
Citera
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Service - Vad kan man förvänta sig?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1109
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
Börje__
Gunejan
Itec matte
Mohaaa
uecjs
AÖd
vandieren
LARS6HOC
alvinpalv
berkan
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info