0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi återanvänder aldrig gamla konor, men det är bara av rent principiella skäl, tätningen sker ju genom att man momentdrar kopplingen, kopparen pressas då mot konan och kopparen formar sig efter eventuella ojämnheter i kopplingen, ska du återanvända en kona så måste du dra hårdare än vad som tidigare gjordes för att konan ska kunna ta exakt den form som kopplingen har, och då finns risk att kopparkonan spricker och läckage uppstår.En annan sak att tänka på är att äldre maskiner oftast var R407 eller R410A, nyare maskiner är R32, och de har olika oljor i sig, det kan finnas oljerester i rören som inte blandar sig bra med oljan i den nyare värmepumpen, så läs på lite om det också.
Är det samma konor som till bromsrör på bilar?Kan man använda samma koningsverktyg eller är det en annan konvinkel?Jag har inte mätt upp vad det är för dimension på rören, använder alla fabrikat samma dimension på rör och konor?
Ja och nej. På bromsrör på bilar förekommer flera olika koningssystem, det äldsta av dem där alla enheter har utvändig UNF-gänga och bromsrören är försedda med överfallsmutter och tätningen sker mot konans insida, är detsamma som används på värmepumpar. Ett ställe där man i någorlunda modern tid har sett det systemet på bilar, är på ABS-enheten på tidiga Ford Scorpio.Ett undantag från de vanliga konorna är de värmepumpar för gör-det-självmontering som är försedda med någon slags snabbkopplingar. Men eftersom vanligt folk inte längre får installera värmepumpar i Sverige, är snabbkopplingsvärmepumparna i stort sett borta från svenska marknaden sedan några år.Alla tillverkare av värmepumpar använder samma rördimensioner, men det grova rörets dimension är olika beroende på hur stor värmepump det är frågan om. Det tunna röret är alltid 1/4" , det grova kan vara 3/8" , 1/2" eller möjligen 5/8".Det är alltså alltid tumdimensioner på rören. De rör i millimeterdimensioner som används i VVS-branschen, passar inte.