Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Finns det någon video eller beskrivning hur man fyller Nibe 310P kompressorn.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Finns det någon video eller beskrivning hur man fyller Nibe 310P kompressorn. (läst 994 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PPeter
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
PPeter
«
skrivet:
18 september 2023, 18:13:06 »
Citera
Det blev kortis i kompressorn och nu behöver jag byta den. Det finns två anslutningar att koppla sig in till gassidan. Vad heter kopplingarna. De är inte samma typ som bilens AC har.
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
SV: Finns det någon video eller beskrivning hur man fyller Nibe 310P kompressorn.
«
Svar #1 skrivet:
19 september 2023, 00:05:55 »
Citera
Jag tycker inte du ska fylla den själv. Det är farligt att komprimera luft och propan i kompressorn. Jag har certifikat. Innan jag hade koll trodde jag att det var lika enkelt som alla får det låta. Jag hade ingen aning, absolut ingen aning om jag tittar tillbaka på hur jag tänkte. Det krävs verktyg för många tusen kronor för att göra jobbet utan kompromisser.
Jag tror inte många lyckas faktiskt få en kompressor bytt hålla över 1,5 år utan kunskap. Antingen går den ett tag och snart förstör sig själv. Eller går oeffektivt går okänd tid, kanske löser på HP. Jag är osäker på hur starka kompressorerna är egentligen, vad som händer vid perfekt blandning av syre och propan när den börjar komprimera.
Jag rekommenderar byte hela värmepumpen till fungerande begagnad istället om man inte vill anlita kyltekniker för en dags jobb.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
SV: Finns det någon video eller beskrivning hur man fyller Nibe 310P kompressorn.
«
Svar #2 skrivet:
19 september 2023, 09:12:50 »
Citera
Oavsett om det nu ska anses tillrådligt att fylla själv eller inte, och oavsett vad trådstartaren ev har för bakgrundskunskaper och utrustning till förfogande, så är det där helt vanliga kopplingar med schraderventiler, samma typ som används inom all kylteknik, före 1993 även till bil-AC. Just bilbranschen gick ifrån vanliga standarder i början av 90-talet och började då använda en typ av snabbkopplingar som serviceventiler istället. Alla manometerställ och andra fyllningsutrustningar brukar ha slangar med kopplingar för schraderventiler, de som använder dem i bilsammanhang brukar gänga på adaptrar till den branschens snabbkopplingar på slangändarna.
Schraderventilkopplingarna finns med två olika gängor, lite förenklat kan man säga att den ena gängan används för R410a och den andra för praktiskt taget alla andra kylmedier.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
PPeter
Nybörjare
Karma +0/-0
PPeter
«
Svar #3 skrivet:
19 september 2023, 12:38:58 »
Citera
Tack för svar. Etablerade företag vill inte ens prata om att komma och byta enbart kompressor med tillbehör. De vill sälja och installera nya. Den tipsen om kopplingstyper var bra. Om jag skulle få läsa om eller titta på en installationsvideo skulle hjälpa mig vidare. Annar behöver jag sälja dyrköpta 650kW Mitsubishi kompressorn för halva priset
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10199
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
19 september 2023, 13:03:03 »
Citera
Ja det där är riktigt dåligt att etablerade kyl- och värmepumpsfirmor vägrar att byta ut en trasig kompressor. Fungerar värmepumpen bra i övrigt är det kunden som ska få avgöra om det ska vara ny kompressor eller en helt ny värmepump. Om det är en av NIBE utsedd auktoriserad servicefirma är det extra allvarligt om de vägrar att utföra service som kunden begär och reservdelar finns från NIBE. Skulle anmäla dem till NIBE centralt i första hand och sedan undersöka om det går att anmäla till ARN eller motsvarande.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #5 skrivet:
19 september 2023, 13:08:11 »
Citera
Är det verkligen R22 i den där värmepumpen?
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
19 september 2023, 13:16:21 »
Citera
Nej NIBE kör med R290 propan sedan mitten av 90-talet i dessa modeller men kompressorn är standard för R22. Har varit mycket problem med livstiden för kompressorerna men numera räknar NIBE med att de i alla fall ska hålla 10 år. Blir ju många gångtimmar per år dessutom eftersom det är så små kompressorer.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
PPeter
Nybörjare
Karma +0/-0
PPeter
«
Svar #7 skrivet:
19 september 2023, 18:02:37 »
Citera
Ny blir det knepigare. Vad menas med att "NIBE kör med R290 propan sedan mitten av 90-talet i dessa modeller men kompressorn är standard för R22". Är det två olika gaser i systemet? Vilka volymer och tryck som skall uppnås?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #8 skrivet:
19 september 2023, 18:30:29 »
Citera
NIBE fyller dem med 420 gram R290 propan. Bara en gas. Sedan gäller det att kompressoroljan också fungerar med R290. Runt årsmodell 2003 infördes kompressorvärmare för minska risken att köldmediet blandar sig i oljan och försämrar smörjningen.
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #9 skrivet:
19 september 2023, 22:08:58 »
Citera
Jag har många gånger installerat kunders delar, tycker inte det är något konstigt alls, men jag tycker det är sorgligt att de betalat 40% mer än vad jag hade tagit betalt för samma del, jag lägger ändå på som man borde.
Har du bara köpt en kompressor, inga tillbehör? I så fall måste du byta torkfilter också Edit: R290 också förstås, köp mer än du behöver, för du kommer inte få ut det sista i praktiken (fattas verktyg).
Komplettera gärna även nya pressostater, expansionsventil och ny kompressorvärmare också.
Manometerställ med slangar, inget skräp.
Vacuumpump
Vacuumeter, inget skräp
Gassvets komplett, ingen gasolbrännare. Mapgas med mapgashuvud kan funka.
Schraderventiler
Scradernålsverktyg
Punkteringsverktyg
Dumpslang (utomhus)
Adapter för köldmedieflaskan
En noggrann våg
Lite 1/4 kopparrör (inte nödvändigt)
Lite 3/8 kopparrör (inte nödvändigt)
Rörexpanderare (inte nödvändigt)
Avgradningsverktyg (inte nödvändigt
Kvävgas (tekniskt ren)
Kvävgasregulator
Utblåsningslangar för kondensorn
Svetspinnar 5-15% silver
Stålborstar
Värmeskyddsmattor
Blöta handdukar.
Brandsläckare
K-type termometer
Aluminiumtejp
Kylpasta
Nypverktyg eller täthatt och kopparpackning till den.
Varmluftspistol
Ha en strategi över vilken ordning du ska byta komponenterna för att kunna flöda kvävgas.
Veta varför kvävgas används vid lödning.
Veta vilka komponenter som ska skyddas från värme och hur.
Ha en renlighetsstrategi.
Veta vad överhettning och underkylning är.
Veta vilken sida man fyller köldmedium vid stillastående och gående kompressor.
Veta hur manometerstället fungerar.
Veta varför tryck är helt oviktigt jämfört med trycköversatta temperaturer.
Här är en film, även det är en kyl så funkar de på samma sätt.
Så här byter du kyldelar:
Det finns ingen samlad information helt spot on vad du frågar efter, men denna innehåller det viktigaste. Slå upp alla ord, om det är något du inte förstår.
«
Senast ändrad: 19 september 2023, 22:37:36 av HBerggren
»
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
PPeter
Nybörjare
Karma +0/-0
PPeter
«
Svar #10 skrivet:
20 september 2023, 12:58:37 »
Citera
Oj oj!
Det klarar jag inte av. Har bara en gymnasieutbildning.
Finns det någon kunnig som vill köpa min nya kompressorn för halva priset?. Den är fabriksförpackad. Tog den upp bara för att ta en bild.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1148
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
gran
BiggerDigger
GmbH
dagfinn saur
Mohaaa
rikardagren
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info