0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du måste göra dig medlem för att ladda upp bilder direkt, men det där funkar.Om värmepumpen har bestående HP-larm har GP1 ingen anledning att starta, kanske därför den inte fick spänning, pumpen ska starta och stoppa med kompressorn.HP-larm är en krets som öppnar sig, så om det blir kontaktsvårigheter, fel på pressostaten eller (GP1 pajar under drift/luft etc). Denna signalen måste nå hela vägen dit den avläsas för att det ska slockna. Styrningen kikar förmodligen inte om HP-larm råder före kompressorn kallas, därför kan det kännas som att det är något som händer just vid uppstart.Mät resistans vid givarkortet, det ska vara lika lågt som när du håller ihop multimeterns prober, fast när du mäter genom HP-pressostaten. Sen finns det lite andra skarvar och signalen slutar förmodligen på vänster sida nerkant av grundkortet.I få fall kan hela frigolittråget i kompressormodulen spricka, då blir det ju hopplöst med vatten på fel ställe. I vanliga fall är det inget problem.
Ibland funderar jag på om man inte borde spela in diverse filmer samtidigt som man gör olika sysslor. Finns många där ute som vill, men osäkerheten ligger nära till hands och lite vägledning kan kännas skönt.Olika kontakter kan vara uppbyggda på olika sätt. Normalt öppen eller normalt stängd.Antigen att de ger signal först när larmet kommer, eller att de bryter kretsen när larmet kommer. Det sista är oftast säkrare, då om t ex möss eller glapp gör att en kabel rent praktiskt inte fungerar, då larmar maskinen mer sannolikt i förtid, än att den sprängs första gången larmet faktiskt behövs och signalen inte kommer fram.Jag antar att om du sätter i och ur kontakten BP1 10 gånger och den stora kontakten XJ1 (W106) så kommer det funka igen.Funkar det inte, testa växla BP1 och BP2 och se om den börjar larma för lågtryck istället.Då "mäter du" utan att riskerna.Rörmockare är inte kända för att vara bra på detta. Men kyltekniker med värmepumpserfarenhet är det du söker. Kyltekniker kan lösa hela reparationen. Många rörmockare har kontakten till dessa. Elektriker kan konstatera felet om de är hyfsat intresserade. Men de skarpaste har väl fullbokat och vice versa?BP1 är 12V (inga stötar) BP2 är 5V (inga stötar).Kolla frigolittråget har jag aldrig själv gjort, (bävar inför det) men är ganska säker på att modulen behöver ställas ner och alla paneler tas av. Kanske kan du se lite om du tar bort fläkten och filmar med mobilen ner genom hålet där bakom, trångt!
Det går bra att dra isär och ihop BP1 medan den är på. Men den breda bör du undvika sätta i och ur medan den är på.
Oj, undra om du har någon ledningsbana alls kvar där på kretskortet för HP:n?Har du någon garanti kvar?
Standardfel på dessa VP, att dom inte lär sig på Nibe, det rinner vatten uppifrån och ner på kortet. Ärgen leder över mellan lödningarna. Prova med att rengöra med en tandborste och om frugan har oljefri bensin.Sen sprättar du en plastpåse och lägger över på på kortets översida. så blir det ingen väta mer på kortet