Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Placeringsråd
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Placeringsråd (läst 1110 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vu4
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
vu4
Placeringsråd
«
skrivet:
14 september 2023, 11:09:31 »
Citera
Hej,har börjat titta lite efter en luft/luftpump för kompletteringsvärme på vintern och kyla på sommaren.
Som ni ser på min (eminenta?) bifogade skiss över mitt hus,finns en braskamin(Contura 550) installerad.
Har även en Nibe F370 för varmvatten,ventilation samt att den ger varmvatten till ett vattenburet element i hallen.
I övrigt är det elradiatorer.
Min undran är vart man ska placera innerdelen?
Huset känns kallast vintertid i östra delen(tvättstuga på skiss).
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Placeringsråd
«
Svar #1 skrivet:
14 september 2023, 11:21:01 »
Citera
Hej! Jag skulle sätta en LLVP ovanför entrédörren om den ryms där(?) Borde bli bra spridning mitt i huset och även mot kaminen när man eldar där. Men bara en vattenradiator ansluten till F370 låter som en väldigt oekonomiskt lösning. Skulle koppla in ett par till vattenradiatorer om det går. Med tanke på var den nuvarande vattenradiatorn sitter borde det gå långa rör dit som kan utnyttjas för ett par till radiatorer.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
vu4
Nybörjare
Karma +0/-0
vu4
«
Svar #2 skrivet:
14 september 2023, 13:37:48 »
Citera
Hej och tack för svar!
Jag håller med angående bara ett vattenburet element från F370n,det var så redan när vi flyttade in men jag har tänkt samma sak.
Du tror inte att det är risk att en innerdel som monteras ovanför ytterdörr,kan "trycka tillbaka" värmen från Conturan,så att den sprids sämre?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
14 september 2023, 13:47:38 »
Citera
Nej, det har jag svårt att tro. Luftvärmepumpen kommer att hjälpa till att sprida värmen från kaminen med fläkten när den märker att innetemperaturen överstiger den inställda och står i kaminläge. Då ger luftvärmepumpen ingen egen värme utan bara fläkt (om modellen har kaminläge).
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
vu4
Nybörjare
Karma +0/-0
vu4
«
Svar #4 skrivet:
14 september 2023, 14:35:58 »
Citera
Ok,ja det låter logiskt,tack.
Loggat
Jisse
Expert på värmepump
Antal inlägg: 575
Karma +0/-0
Jisse
«
Svar #5 skrivet:
14 september 2023, 14:38:11 »
Citera
Hmm, som lekman tycker jag det ser ut att vara bäst att placera innedelen på gavelväggen i det mindre sovrummet längst till vänster.
Men det kanske används just som sovrum och det blir för störande med en innerdel där?
Sannolikt får du då ett okej luftflöde hela vägen då det förmodligen är frånluft i både köket och tvättstugan, samt att du har den vattenburna radiatorn i hallen och kaminen åt det hållet som hjälper till att kompensera de dagar då lvp eventuellt inte orkar med att värma hela vägen.
Lite knepig planlösning, eller snarare rumsindelningen, speciellt då man inte vet med säkerhet hur luftströmmarna går i huset.
Hade tex tvättstugan varit en groventre utan tvättstuga hade en placering ovanför den dörren varit bra tror jag, men blir kanske onödigt mycket damm och stundvis hög luftfuktighet i tvättstugan, svårt veta som sagt?
Loggat
Jisse
Expert på värmepump
Antal inlägg: 575
Karma +0/-0
Jisse
«
Svar #6 skrivet:
14 september 2023, 14:41:56 »
Citera
Kollade en gång till nu, jag hade velat ha den i sovrummet längst till vänster som sagt, med innerdelen mitt mot dörren förstås.
Svårt se att man får ut värmen acceptabelt annars tror jag.. mennsom sagt, är bara lekman.
Loggat
vu4
Nybörjare
Karma +0/-0
vu4
«
Svar #7 skrivet:
14 september 2023, 21:31:01 »
Citera
Ja rummet längst till vänster används som sovrum så det är nog inget alternativ, tror jag får en missnöjd 18 åring här hemma då 😬
Så det enda alternativet till ovanför entrédörren,är väl ovanför grovingången i tvättstugan.
Men det är precis som du säger frånluft i tvättstugan.
«
Senast ändrad: 14 september 2023, 21:32:33 av vu4
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Placeringsråd
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 974
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
Börje__
Jisse
dvolod
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info