0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pågår den förbrukningen hela tiden eller avtar den på något vis efter några dagar?
Det där är ju helt galet!Min Nibe ligger på ca 20-30W när kompressorn inte går.Är det installationsfirman som även bytt kompressorn flera gånger? Dom borde ta ärendet vidare med Bosch.
Jag tolkar siffrorna som att det finns ett kondensatorbatteri i värmepumpen som är på 1,3 13 mikrofarad per fas. Det ger en ström på 1 A per fas. Det är väl rimligt att det finns rätt rejäla kondensatorer i en inverterpump.
Ja, men jag tycker det är konstigt att inte strömmen bryts före kondensatorerna när pumpen står still. Det blir ju resistiva förluster i elledningarna fram till pumpen även när den inte går. Det påverkar ju också laddningen av bilen. Visar inte elschemat vad det är för komponenter på matningen till kompressorn? Jag tycker det här fallet är märkligt. Det kan ju gärna inte vara samma problem med alla pumpar av den här typen. Det borde tillverkaren i så fall känna till. Två havererade kompressorer och tre invertrar på 6 år är helt orimligt. Vad var det för typ av fel på kompressorerna? Elfel eller mekaniska haverier?
Jag gissar att du ej har tecknat försäkring hos Arctic.....
Här behövs det enligt min mening en elingenjör som går igenom grejorna. Jag får en känsla av att man aldrig har tagit reda på vad det är för fel på pumpen, man har bara bytt ut det som har gått sönder. Skulle det vara så tycker jag att reparationen ska gå på garantin med motiveringen att det ursprungliga felet aldrig har åtgärdats. Någon reparation har i så fall aldrig gjorts. Kolla på hemförsäkringen vad som gäller rättsskydd. Det kan bli nödvändigt att koppla in advokat eller åtminstone kommunens konsumentrådgivare. Brev från en advokatfirma har en benägenhet att sätta fart på saker och ting. Men det förutsätter att det går att hitta någon kunnig person kan konstatera att det finns ett fel som aldrig har åtgärdats. Tror att det här problemet ligger över normal elektrikerkompetens.Kabelanslutningar som har smält och luktar låter väldig farligt. Undrar vad hur mycket delar det är som byts när invertern byts. Är det alla prylar före kompressorn med undantag för kontaktorer eller är det delsystem som byts. Vad säger praktikerna?