0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är bättre att använda energin direkt till värmesystemet än värma brine med det. Om man gör ett överdrivet exempel så ser man snart vad problemet är.Vanligt borrhål:KBin: 0KBut:-3Förvärmt borrhål: 20 graderKB ut till borrhål 17 graderDet följer med energi ut, ner till borrhålet som blir oanvändbar till stor del. Grannen kanske blir glad.
Man kan räkna med att pumpens effekt ökar ca 4% för varje grad högre köldbärartemperatur när värmebärartemperaturen är densamma. En ökning med nästan 3 kW till 7 kW tolkar jag som att effekten skulle öka från ca 4,2 kW till 7 kW, dvs med 67%. För att få den ökningen skulle köldbärartemperaturen skulle behöva höjas med 13 grader. Det är omöjligt att uppnå med mer borrhålsmeter om köldbärartemperaturen i utgångsläget är ett par minusgrader. Eskilstuna betyder att bergets temperatur är lite över 7 grader. 100 meter borrhål till en 6 kW pump bör betyda att köldbärarens medeltemperatur vintertid är -2 till -3 grader, alltså en temperaturdifferens mot berget som är 9-10 grader. Ett likadant borrhål till skulle ge halva värmeöverföringsmotståndet. Är värmeuttaget från borrhålen oförändrat kommer köldbärartemperaturen att stiga 4-5 grader vilket ökar pumpens effekt med ca 20%.
Med dom höga temperaturerna så storknar nog VP och löser på HT.
Men jag verifierade vilket delta jag fick när jag tvingade enbart elpatron på 6kW och då stämmer min effekt-uträkning.
Hur ventileras huset återvinner man vent luften till brine så höjer det tempen men det går inga 20 grader på brine men nån grads höjning och ventilera bör man göra ändå.
om förångningen stiger, så stiger även kondenseringen, de följer varandra
Tänk på att varken tempgivarna, mätkretsarna eller programvaran som tolkar mätvärdet och översätter det till en temperatur som kan presenteras för en människa, är något under av precision i en normal värmepump. Både komponenttoleranser, dålig approximation av givarnas karaktäristik och avrundningsfel kan ställa till med ett och annat. Har värmepumpen några år på nacken kan t ex ärg i kontaktdon, smuts och krypströmmar på kretskort, givare som har dragit åt sig fukt mm också ställa till det. Om man nu tittar på ett -värde som är framräknat från en mätpunkt som kanske har en eller ett par graders positiv felvisning och en annan som slår fel åt andra hållet, så är det lätt att inse att man inte får dra för stora växlar på det värdet.