0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så länge det inte är en värmepump med någon egen variant av snabbkopplingar utan vanliga konanslutningar med överfallsmutter, så är gängorna standardiserade. Det förekommer dock olika rördimensioner. De minsta LLVP brukar ha 1/4" + 3/8", lite större modeller kan ha 1/2" eller 5/8" på det grova röret men det tunna är praktiskt taget alltid 1/4".Obs att detta gäller rördimension, inte gängdimension.Kom ihåg att vakuumpumpning måste göras när rörinstallationen är klar, innan man öppnar serviceventilerna och släpper ut kylmediet till rören. Och man ska inte ta för givet att det blir tätt bara för att man har dragit åt alla överfallsmuttrar, har man ingen bra absolutvakuummätare utan bara vanligt manometerställ + vakuumpump så krävs det en del erfarenhet och att man vet hur vakuumpumpen låter vid bra vakuum, för att man ska vara på den (någorlunda) säkra sidan.
Förstår din tankegång, den är ifrån 2010 07.Vill ha en billig och mer effektiv uppvärmning utav ett garage, isolerat och plastat. Problemet är att det inte är vårt (sambons mor rår om det). Så jag jaktar billiga lösningar. Köpte pumpen för 400kr. Om den fungerar så är det ju en väldigt billig lösning.Funkar rörpaketet ifrån Jula? Vet inte om rördimension och gäng är standard?
Hej igen! Nu är pumpen installerad och startad. Det jag fick reda på vid en provkörning var att innerdelens fläktlager var sopslut samt jättesmutsigt. Installatören hade en exakt likadan pump som utedelen var defekt på, så jag tog innerdelen, den hade även plåten jag saknade.Nu har jag kört den i två dagar och noterat följande:Den har dragit 1550W i snitt hela tiden, vilket medfört en extremt hög (i mitt tycke) förbrukning. Igår var det -10 till -15 hela dagen, då drog den 1550w. Idag från inatt någongång har det varit kring 0an och blåsigt. Den har fortfarande dragit 1550w i snitt.När pumpen var installerad var det va -2 grader inne i byggnaden och den värmde luften till ca 24-29 grader vid full fläkt. Vid minsta fläkthastigheten låg temperaturen på närmare 40 grader. Det här känns väl ändå rätt OK, med tanke på att inomhusluften var så kall. Men det jag inte förstår är att den skall ligga på så hög effekt hela tiden? Jag tycker inte det verkar som att den frostar konstigt på utsidan.