0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
VL 50 på lågfart 24-7 fixar problemet
VL 50 blåser ut samma mängd luft som den suger in.........så jag tvivlar på att det påverkar husets övriga ventilation
jag monterade en vl 50 i fredags.....i en liten lgh....eftersom man måste få ned radonhalten....pga blåbetong i väggarna.Den boende i grannlgh fick se maskinen och sade " en sådan ful låda vill jag inte ha i köket...jag har fönstren på glänt istället"
Vad har övriga huset för ventilation och värmepump?
Mekanisk frånluft. Luftvattenvärmpepump. Egentligen vill man väl inte ha balans i rummet utan undertryck?
Lite undertryck vill du ha. Du kanske kan tänka dig sätta en friskluftsväggventil ovanför radiatorn, i fönstret eller på väggen i rummet och sen göra ett avstick på ventilationen och sätta ett frånluftsdon i kontosrummet. Kan varmt rekommendera att köpa en ljuddämpare om du skulle dra nytt rör.Återvinning kan du få via frånluftsmodul, inte så vanligt man har det via luft/vatten. Men det går.VL-50 är lättare att få återvinning. Men mycket pengar bara för ett rum.
Många installerade fläktar har ställbar hastighet.Ja VL50 bör ge lagom undertryck och inte till någon överdrift så luften går fel. Tror det är en jättebra lösning. Ställer du dörren öppen när du inte är där vädrar du en större yta på köpet.