0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur gick det?
Felkoden är att kompressorns temperatur är över tillåten gränsfel på givare eller kompressor eller en tokläcka så du inte har något köldmedel kvarden enda reservdelen som finns kvar är givaren vilket visar att den ytterst sällan byts. (minst troligt)läcka (mest troligt) kan vara i utedelen (troligt) eller i innedelen (mindre troligt), maskinen är ju gammal så läckor i rörskarvar borde visat sig tidigare. inga reservdelar finns att få tag på (om ingen har stoppat undan lite) hur eller hur byte av kompressor eller /och förångare med gas brukar aldrig stanna på mindre än 9tkr
Får ursäkta väldigt sent svar.Efter mitt inlägg så bröt jag strömbrytaren till pumpen och efter det fortsatte den fungera utan att felkoden kom upp.Jag körde AC ett tag då för att testa (och då var det varmt ute), och det fungerade bra och den kylde bra, sedan efter det så körde jag värmedrift.I hela september körde jag värmedrift och det fungerade bra, märkte inget problem. Elförbrukningen verkade ligga på typ 4-500 watt så tyckte inte den verkade extremt hög. Tycker om det vore väldigt lite gas kvar så borde förbrukningen legat ännu högre, men det är ju svårt att veta.Fram tills 2 dagar sedan, då märkte jag att den hade stannat och inte längre blåste och sedan såg jag att samma felkod började blinka i innedelen igen.Då gjorde jag så att jag stängde av värmepumpen och startade min andra värmepump igen.Men tycker det är väldigt konstigt att den där felkoden kom, jag bröt strömmen, sedan så fungerade den och värmde på bra i nästan 2 månader och sedan först då kom felkoden igen. Är det möjligt att det kan bli falskrapporterad felkod? Om det blir någon störning i elen på något sätt typ? Om man bryter strömmen och slår på igen och den går som vanligt efter det?Dock suspekt att det nu hände igen för 2 dagar sedan.Kanske är det så att den börjat läcka köldmedel men det inte är så mycket att den hela tiden känner av det som ett fel? I så fall lär jag märka det om det blir värre och värre ju mer gas som försvinner antar jag Om det hade varit fel på den där givaren så borde väl värmepumpen aldrig fungera tills man bytt givaren? Eftersom den fungerade igen efter jag bröt strömmen så antar jag man kan utesluta att felet skulle vara givaren i alla fall hm..
det kanske blev kallare ute så den var tvungen att ta i hårdare, det behöver inte vara köldmedlesbrist fast det är troligt utan även en otät kompressor (internt)
tre möjliga felgasbristkompressorfelgivarfel
Här på bilden kan man misstänka en begynnande gasbrist. annars ser det fint ut
Så såg det ut för ett år sedan när jag körde med IVT:n och den fungerade utan problem.Om den nu slutat fungera och ger felkoden p.g.a köldmedelbrist så måste köldmedlet läckt ut mycket sedan förra året När du säger felkoden kan också bero på givarfel, vad är det för givare? Är det en givare som mäter utetemperaturen? Undra om det är något man kan ge sig på att prova byta själv.Maskinen är från 2018, är ju inte jättegammalt. Får fundera på om det är värt att lägga några pengar på att laga maskinen eller bara låta den sitta kvar och ej fungerande.
en höjning av 10C i pumpen är alldeles för lite borde ligga på minst 20ev kan du ha lite gasbristmen troligen går inte kompressorn upp i varv beroende på en givare, troligen då en givare i innedelen rörgivaren