Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att kombinera som bottenkälla berg, mark och uteluft  (läst 698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
 GÃ¥r det att kombinera mark, berg, FLM och uteluften i en värmepump.?
Uteluften är en billigt och obegränsad värmekälla. Men dess prestanda sjunker drastiskt under -8C. Berg och mark är begränsad och bör inte användas i onödan.


1. Berg , mark och frånluft - det gjorde IVT 495/695. Ingen direkt efterföljare.
2. Thermia Atria - en bergVP som använder uteluften som  värmekälla. De vÃ¥gade inte att mixa det med berg eller markslinga.

Kan man kombinera IVT 495  med utedel frÃ¥n Atria? Bortsett frÃ¥n styrning och  kontrollfrÃ¥gor. By-passa vid t.ex -5C.
Det skulle lösa problemen med litet borrhål och liten markslinga.
« Senast ändrad: 12 augusti 2023, 09:31:11 av tubaralo »

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jag har frikylebatteri till mina borrhål som jag via elektriska ventiler i ventilationen kan välja att spruta tillbaka i huset eller ut genom skorsten, så på sommaren kör jag frikyla och på vintern åtminstone lite frånluftsåtervinning...
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

 Nibe har en sÃ¥dan lösnning.  AMB 30 + F1330.


Uteluftskollektorn AMB 30 ansluts till NIBE F1330 för enbart uteluftsdrift eller i kombination med berg-/markkollektor (hybriddrift). Uteluftsdrift vid uteluftsdrift använder AMB 30 bara utomhusluften som värmekälla och drift tillåts ner till en uteluftstemperatur på ca -12 °C. Utgående köldbärare från F1330 koplas då direkt till luftmodulen. När uteluftstemperaturen är lägre än dimensionerad balanstemperatur (den lägsta temperatur där värmepumpen klarar hela uppvärmningen) måste tillsatsvärme finnas tillgänglig for att komplettera värmepumpen. Hybriddrift När utelufttemperaturen är högre än 12 °C växlar styrningen över växelventilerna till drift med enbart AMB 30. När utelufttemperaturen ligger mellan ca 0 och 10 °C växlar styrningen över växelventilerna till drift med både AMB 30 och mark-/bergkollektorn (hybriddrift). Vid inställd min. differens växlar styrningen över till drift med enbart mark-/ bergkollektor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 381
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!