0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, (mina frågor är längst ner)Vi har köpt ett hus med en Nibe 310P frånluft, där kompressorn har blivit kass. Första huset som vi köper, har förstått det som att nibe, bosch/ivt och comfortzone är de märken folk generelt litar på och köper. Men eftersom vi ska byta ut pumpen och jag vill gärna ha en till åsikt ifrån en person som inte ska sälja mig något så tänkte jag att jag hör mig för här. Huset är på 156kvm golvvärme byggt 2005. förbrukningen ligger på 25k kwh just nu så den går ju att få ner. Dem modellerna jag har kollat på: Bosch Compress 3800i EW13NIBE F730NIBE F370Jag har förstått det som att av de modellerna är det bosch som blir bäst med tanken på priset. Men va är skillnaden på nibe F730 och bosch samt F370? Nibe modellen är ju dyrar men jag har förstått att NIbe är väldigt användar vänliga samt med smart tekniker som gör det enklare att spara pengar . Men det är ändå runt 60.000kr skillnad, är det ens värt det för ett familjehus på 156 kvm? Med den lilla infon ni har fått, har ni något tips? Vi är ju ute efter att spara elförbrukningen men gärna till ett rimligt pris, (om inte ni anser att 60.000kr mer är värt det) Så mina frågor är 1. Skillnaden på nibe modellerna och bosch?2. Vilken passar bäst för oss? 3. Har ni tips på någon annan modell/märke gärna inom de stora märkena. Krav i ordning: [1 Hög besparing 2. gärna smart teknik som t.ex har NIBE för att spara pengar, pris gärna under 100.000kr (finns det en bra anledning till att betala 130 så är jag öppen för förslag) Tack på förhand för er tid och kunskap