Hej!
Förra hösten lät jag installera två stycken luft-luftvärmepumpar i huset. Daikin Caldo 2 XRH40. En på bottenplan och en i källaren.
Men nu börjar jag undra hur det ligger till med avfuktningsfunktionen på dom. Främst den i källaren.
När jag efter mycket regnväder såg att vi hade ~75% luftfuktighet i källaren ville jag testa slå igång avfuktningen. Nu har den stått igång i ca 2 veckor kanske men det kommer inget vatten alls från utloppsslangen.
Utloppsslangen kommer ut under vår entretrappa, så det kan inte regna där. Jag har ställt ett tråg precis nedanför slangen, så att man ska kunna se vad som händer, men, det är snustorrt.
Jag har också kollat på väggen under innerdelen i källaren, så att det inte är så att slangen ej är fäst ordentligt på insidan i apparaten och det läcker ut vatten där. Men jag kan inte se några spår efter det.
Maskinen i sig beter sig så att den ibland kör lite fläkt, men rätt ofta tycker jag den mest är stillastående när man kör avfuktningsläget. Det gäller även pumpen på bottenvåningen.
Från pumpen på bottenvåningen tycker jag ändå att det verkar ha kommit några droppar vatten. Men inte mycket. Och på bottenvåningen är det inte lika hög luftfuktighet som i källaren.
Nää jag tycker bara det hela är märkligt. För vi har både en portabel AC samt en liten avfuktningsmaskin som vi ärvde av säljarna, och båda dessa producerar ju märkbara mängder vatten ändå när man kör dom i avfuktningsläge.
Har någon några råd eller erfarenheter innan jag börjar försöka kontakta tillverkare eller installatören?
Utomhus nu sägs det ju att det är 92% luftfuktighet… har det kanske nån betydelse för avfuktningsfunktionen i en LLVP? i kontrast till portabla AC/avfuktare?
Tack på förhand!