0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Det ser ut att vara en riktigt gammal modell utan display och som det inte går att hämta någon driftdata ifrån. Annars är det bra att börja titta på driftdata från den befintliga värmepumpen. Hållbara grejer men det var ju så att man sett med dagens mått dimensionerade väldigt lågt på den tiden men man var glad för en skapligt stor energibesparing och den el-tillsats som behövdes kostade inte så mycket per år. Numera dimensionerar man för en betydligt högre energi- och effekttäckning. Med inverterstyrda bergvärmepumpar går det att komma ner till nästan 0 kWh el-tillsats per år. Det är också så att dagens värmepumpar har en högre verkningsgrad så för att ge samma effekt som den gamla värmepumpen så måste man ta ut en högre effekt från berget eftersom elförbrukningen nu är lägre. Detta leder normalt till att man måste ha ett djupare eller ytterligare ett borrhål. GEO 616 är på 4-15 kW och det tycker jag låter som det passar bra för ett hus på 270 kvm uppvärmd yta från 1920-talet.
Har du funderat på att isolera lite mer? Du får mycket isolering för dom pengar ett hål till kostar, isoleringen håller i hundra år samt är en engångskostnad och sänker elförbrukningen, vilket ett nytt hål inte gör.Jag har ca 220m2 fullt uppvärmt och klarar mig med en 6 kW VP och ett eltillskott på ca 200 kWh per år inkl legionella körningarna, men hyfsat bra isolerat.