Hej!
Jag har en äldre frånluftsvärmepump där jag har byggt ett eget styrsystem utanför frånluftsvärmepump för att reglera den genom att manipulera dess externa temperaturgivare. Nu vill jag även styra dess fläkt, men funderar på hur jag gör det på bästa sätt, så är det någon som kan ge tips på hur man kan optimera fläkthastigheten/ventilationsgraden för en frånluftsvärmepump för lägsta energiförbrukning?
En vanlig rekommendation från myndigheteter är ett friskluftsflöde på lägst 0,35 l/s per m2 eller luftomsättning på minst 0,5 gånger per timme. uftomsättning på minst 0,5 gånger per timme, men min tanke är att det bör gå att minska luftomsättningen om man mäter luftfuktigheten i våtutrummen och koldioxidhalten i arbetsrum m.m. och reglerar ventilationen utifrån det. Så, hur styr man fläkten i frånluftsvärmepump för lägsta energiförbrukning?
Om fläkten står stilla, sugs ingen luft ut ur huset och då blir energibehovet lågt men samtidigt innebär det att frånluftsvärmepumpen inte kan återvinna någon värme p.g.a att ingen luft passerar värmeväxlaren i frånluftsvärmepumpen. Om fläkten i frånluftsvärmepumpen i stället går på högvarv så kan den återvinna mycket värme men samtidigt ökar energibehovet p.g.a. all luft som sugs ut ur huset och måste ersättas med ny luft som är kall utifrån.
Kan någon ge tips på hur man optimera detta?