Lite gammal tråd så du har förmodligen redan löst problemet. Jag kan berätta lite om min Villa 75. Kanske hjälper någon framöver.
1. Som förra kommentaren sa, kolla cirkulationspumpen. Du kan skruva bort luftningsskruven på framsidan (stor silverfärgad på Grundfos). Innanför finns en svart skruv som man kan behöva rotera manuellt med skruvmejsen eller liknande för att få pumpen att starta. Jag hade det problemet vid flera tillfällen. Till slut bytte jag pumpen till en modernare Wilo som har bättre startfunktion.
2. Shuntventilen kan kärva (stor grå Honeywell på min). Det finns en vit plastflagga på sidan. Den skall inte gå att röra lätt. Om den går att flytta utan större kraft har ventilen hängt sig. Skruva av ventilhuset och motionera den manuellt med en tång. Då kan den fungera ett tag till. Beställ en ny. Det är lätt att byta insatsen själv om du gör värmesystemet trycklöst. 10min jobb.
I övrigt kan jag tipsa om att kolla mjukstartreläet om kompressorn låter konstigt. Jag trodde att min kompressor var slut för ett par år sedan efter 13 års drift. Den lät som den höll på att vibrera sönder. Visade sig efter mätning vara mjukstartaren som inte släppte igenom en av faserna korrekt. Bytte den till en nyare modell för 2500 och sedan fungerade kompressorn perfekt igen.
En sak till om du skall meka själv. Det finns en servicemeny som du kommer in i genom att hålla höger och vänster pil intryckt samtidigt i några sekunder. Gå till "Manuell test", Tryck +, Tryck + igen för att sätta Manuell test till 1, tryck högerpil tills du kommer till den komponent du vill testa (cirk.pump, brinepump, varmvatten = shuntventilen etc.) här kan du köra alla komponenter manuellt en och en utan att pumpen behöver vara igång. Bra om man skall testa t.ex. shuntventilen eller pumparna.