0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Innan du köper huset så måste du kolla upp detta otroligt noggrant, exakt vad det är för grejer som värmer upp luften är väldigt avgörande.Luftvärmda hus gjordes, som du skriver, från början med en elluftvärmare där en del av luften som sögs upp värmdes och cirkulerades i huset.Man måste cirkulera en stor del av luften för att detta ska funka, en mindre del av luften byts ut för att hålla luften fräsch.Denna elvärmare kan ersättas/kompletteras med en vattenburen luftvärmare som då värms av en frånluftsvärmepump.Frånluftsvärmepumpen tar då sin energi från delflödet av luft som lämnar huset.Sen finns en hel radda med åtgärder man kan göra för att effektivisera energiförbrukningen.- Tilläggsisolera, gärna på vind.- LLVP- Nya fönster- Nytt värmesystemOSV....
Hej, tack för svar.Ja i nuläget vad jag kan läsa mig till är det en vattenburen värmare kopplat till frånluftspumpen och därmed inte ett 100% elbatteri, det är ju positivt.Förstår att det är svårt att svara på men vad får man egentligen för COP på ett sådant system? Men allt annat än direkt-el är ju såklart bättre.Att installera en LLVP har jag kikat på, ganska öppen planlösning så borde i praktiken fungera bra, men då ska det ju lira med det övriga luftvärmesystemet också, känns krångligt?Men rent värmepumpsmässigt verkar det inte gå att göra något mer åt luftvärmen om den redan är konverterad till vattenbatteri om jag tolkar det rätt.Får i min undersökning försöka ta reda på hur systemet är uppbyggt, men det är ju inte helt lätt heller med dessa korta visningstider som är inbokade