0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Halloj alla forumiter!Skall strax påbörja installationen av 2st pana E9DKE av import-typ.Jag hade lite problem med en "kinnan-pump" offert så jag tog "the cheap route".Fick en offert på en Kinnan Pana med 2 innedelar - en utedel, hette den "CU-E18" nånting.Håll i er, 54900kr!... payoffen hamnar nog..... långt borta.Så, för 21000kr inkl. monteringsdetaljer, vacuumpump, moms och frakt fick jag tag på två st E9DKE.Håller på att gjuta fundament till dom som bäst.Men: Det följde med 5m rör, det lär inte gå åt. Då kommer det kluriga, kapa är lätt, kona är värre.Ser ut som jag åker på att fixa ett koningsverktyg på nå't sätt. Den ser inte så komplicerad ut, går säkert å bygga med lite enkla vertyg... som en svarv och en fräs typ... Är man otroligt skicklig kan man säkert kona med en polygrip och en körnare Kanske nå'n är villig att låna ut sitt verktyg mot kompensation?Skulle helst vilja ha en snubbe med accreditering som driftsätter mina system så garanti'n blir giltig.Någon som ställer upp mot någon pröjs? Bor 11mil söder om Sthlm. Hör av er!Forumet borde kanske ha en gemensam "hyravdelning" där man kan låna av varann.Fick mina rör, då såg jag att koningen skiljer sig ifrån "bil-broms-rörs-koning", då har jag redan besvarat min tidigare fråga i forumet själv, tack skall jag ha.Har haft en liiiiten debatt om rörlängd med Gano, dax å klargöra vissa saker.Gano kör med snorkort rör till sin pump, för att minimera förluster vill jag minnas.Vid ett tillfälle såg jag nå'n slags diagram på rörlängd kontra effektivitet eller temp (tror det var Pana diagram) som inte visade helt tydliga tecken på att kortare är bättre, inte för att jag hann fatta hur diagrammet funkade.Så, är kortare alltid bättre?Skall man då minska köldmedie-mängden i loopen? Tror pumpens köldmedium är avsett för 7m.Gano nämnde nå't om raka rör = "fiolsträng" om jag inte missminner mig, alltså risk för oljud?Logiken dikterar ju i min värld, kortare rör = mindre flödesmotstånd men är det hela sanningen?Eller behövs viss rörlängd som "buffert"?Fler frågor: Om jag slangar ur kylmedia ur loopen, kan jag lagra den i en överbliven svetsgastub som innehållit "Fogon" ?(Tänkte att jag värmer den och suger den tom innan såklart, kanske flushar med lite kväve åsså)Hur bockar man rören bäst? försiktigt med handkraft i vida radier? Något speciellt handgrepp folk kan rekommendera?Grannen slitsade upp isoleringen och använde en VVS rörbock, det verkade funka, fast isoleringen blir väl inte lika bra sen, den fick en otäck tendens att glipa isär, känns som isoleringen är s t r ä c k t över kopparrören...Om man inte isolerar rör-skarvarna och lämnar 5-7 cm utan isolering, torskar man inte mycket värmekraft på det?Lika så på pumpens anslutningar, skall man inte använda så mycket isolerrör där som möjligt?Pja, kommer säkert på mer medans jag meckar... vi startar med dessa frågor.Tack på förhand!
... idealet är 3m , kortare inverkar inte mera possitivt.