0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I spillolja finns tungmetaller. De kommer från insidan av maskinen som oljan varit i. Det kan även finnas höga halter av svavel från den ursprungliga oljan, detta orsakar svaveldioxid i rökgaserna. I värsta fall kan spilloljan innehålla klor eller PCB. I så fall kan klorerade kolväten, till exempel dioxin, spridas med rökgaserna.
Hittad detta:PCB, dioxiner och tungmetaller vill man ju inte att grannen spyr ut direkt.Frågan är om det är sant eller skrämselpropaganda?
Svavel finns i stora mängder i transmissionsolja (hypoidolja) som är klassad GL5, möjligen också i GL4. Men man undviker svavelhaltiga tillsatser i andra slags oljor eftersom de reagerar kemiskt med kopparlegeringar (brons, mässing mm), så att både metallföremålen och oljan förstörs. Om oljan i t ex en växellåda blir grön och ev också slemmig, så är det ett tecken på att svavelhaltiga tillsatser har reagerat med koppar. Och det talar också om att man fortsättningsvis INTE ska använda GL5 i den växellådan.
Det värms nog många verkstäder med spillolja runt om i Sverige.Vad är problemet med det egentligen?Olja som olja, även om det parkerat i en lastbilsmotor en stund?