Dags att byta ut vår gamla IVT Greenline C7 (7kw) som tuffat på sen 2001. Pumpen har fungerat klanderfritt under alla år.
Hålet som då borrades är 150m (140m aktivit). (Båda säljarna anser att hålet räcker till.)
Elpatronen har endast gått ca 700 timmar.
Huset är ca 200 kvm och beläget i Stockholm. Byggt på 40-talet med tillbyggnader vid två tillfällen därefter. Värms med radiatorer.
Förbrukning på helår ligger på 12500 kWh (med ca 20 grader inomhus vintertid).
Nuvarande pump styrs av Ngenic, vilket jag tycker fungerar fint.
Vi värdesätter driftsäkerhet, förbrukning och att den skall vara tyst. Gällande styrning tänker jag koppla in Ngenic även till den nya pumpen.
Har fått in två offerter.
IVT: Geo 608 (8kw)
Säljaren säger att den pumpen kommer räcka till. Han funderade ett tag på 12kw, men anser att 8kw ska räcka.
Vi har idag IVT, är nöjda med hur bra pumpen gått under alla år.
Daikin: Altherma 3 GEO 10kw
Här är säljaren lite mer på, har en hel del tankar han förmedlat kring hur värmepumpar fungerar osv. Jag känner själv att jag inte har kunskap i frågorna och önskar stöttning.
Till att börja med så pratade han något om att man mätte effekten på pumparna olika nu mot för 20 år sedan. Då var 7kw vid 55 grader och idag mästs kw vid 35 grader, så en 8 kw motsvarar min pump idag. Säger han. Korrekt?
Han säger även att varvtalsstyrda pumpar bör vara lite större än vad som krävs för huset. Han menar att 8kw kan räcka, men att den så kan gå en hel del på maxvarv, vilket i längden inte är bra. Det både låter mer och sliter på pumpen.
Då menar han att daikin är bättre då den är på 10kw och har då lite överkapacitet och behöver inte gå på max.
Han säger också att spannet för varv är 0,85-10 medans andra pumpar har från tex 2-8 (den som ivt offererat ligger ju i det spannet), att pumpen kan starta på en lägre kw är då bättre enligt honom. Är dessa resonemang korrekta?
Han avser även att installera pumpen med flexslang, mot idag då jag har lödda rör. Det är standard och bättre säger han. Mindre ljud. Stämmer det?
Han har även lämnat option på magnetitfilter, vilket jag inte har idag. Behövs det?
Daikin, är det ett bra märke? Service? Livslängd? Kvalitet?
Gällande prisskillnad på offerterna är Daikin ca 10 tkr billigare. För mig är det viktigaste att det blir rätt pump för vårt hus. Rätt dimensionering etc. Den ska fungera länge
Hoppas någon vänlig själ kan stötta mig i detta då jag känner mig något vilsen.