Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av värmepump. BeslutsÃ¥ngest!!  (läst 1095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spaken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utbyte av värmepump. Beslutsångest!!
« skrivet: 05 juli 2023, 21:05:46 »
Dags att byta ut vår gamla IVT Greenline C7 (7kw) som tuffat på sen 2001. Pumpen har fungerat klanderfritt under alla år.
Hålet som då borrades är 150m (140m aktivit). (Båda säljarna anser att hålet räcker till.)
Elpatronen har endast gått ca 700 timmar.
Huset är ca 200 kvm och beläget i Stockholm. Byggt på 40-talet med tillbyggnader vid två tillfällen därefter. Värms med radiatorer.
Förbrukning på helår ligger på 12500 kWh (med ca 20 grader inomhus vintertid).
Nuvarande pump styrs av Ngenic, vilket jag tycker fungerar fint.

Vi värdesätter driftsäkerhet, förbrukning och att den skall vara tyst. Gällande styrning tänker jag koppla in Ngenic även till den nya pumpen.

Har fått in två offerter.
IVT: Geo 608 (8kw)
Säljaren säger att den pumpen kommer räcka till. Han funderade ett tag på 12kw, men anser att 8kw ska räcka.
Vi har idag IVT, är nöjda med hur bra pumpen gått under alla år.

Daikin: Altherma 3 GEO 10kw
Här är säljaren lite mer på, har en hel del tankar han förmedlat kring hur värmepumpar fungerar osv. Jag känner själv att jag inte har kunskap i frågorna och önskar stöttning.
Till att börja med så pratade han något om att man mätte effekten på pumparna olika nu mot för 20 år sedan. Då var 7kw vid 55 grader och idag mästs kw vid 35 grader, så en 8 kw motsvarar min pump idag. Säger han. Korrekt?

Han säger även att varvtalsstyrda pumpar bör vara lite större än vad som krävs för huset. Han menar att 8kw kan räcka, men att den så kan gå en hel del på maxvarv, vilket i längden inte är bra. Det både låter mer och sliter på pumpen.
Då menar han att daikin är bättre då den är på 10kw och har då lite överkapacitet och behöver inte gå på max.
Han säger också att spannet för varv är 0,85-10 medans andra pumpar har från tex 2-8 (den som ivt offererat ligger ju i det spannet), att pumpen kan starta på en lägre kw är då bättre enligt honom. Är dessa resonemang korrekta?

Han avser även att installera pumpen med flexslang, mot idag då jag har lödda rör. Det är standard och bättre säger han. Mindre ljud. Stämmer det?

Han har även lämnat option på magnetitfilter, vilket jag inte har idag. Behövs det?

Daikin, är det ett bra märke? Service? Livslängd? Kvalitet?

Gällande prisskillnad på offerterna är Daikin ca 10 tkr billigare. För mig är det viktigaste att det blir rätt pump för vårt hus. Rätt dimensionering etc. Den ska fungera länge

Hoppas någon vänlig själ kan stötta mig i detta då jag känner mig något vilsen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utbyte av värmepump. Beslutsångest!!
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2023, 21:45:50 »
Intressant att elpatronen bara gått 700 timmar på 22 år för 7 kW värmepump är ganska lite för 200 kvm byggt på 40-talet i Stockholm. (Om det inte blivit helt nyisolerat). Men det var så man dimensionerade förr. För många fabrikat är det nog så att det motsvarar 8 kW men inte för alla. Man måste titta i de gamla specarna om jämföra.

Daikin är ganska nya på bergvärme men har funnits väldigt länge och är mycket stora internationellt. De avvecklade tyvärr en stor del av supporten i Sverige så det gäller att ha en mycket kunnig återförsäljare som man tror kommer att finnas kvar i framtiden. Att kompressorn har en låg minsta effekt är bra för det minskar antalet start/stopp men det gäller att den fortfarande kan jobba effektivt och bl.a. klarar smörjningen. Flexslangar har ställt till mycket elände då de satts igen med magnetit eftersom metallen förut var magnetisk. De har också haft dålig diffussionstäthet. Dagens flexslangar är bättre men kan ju inte jämföras i kvalitet med gårdagens lödda rör. Men det finns knappt någon som löder längre. Annars är det presskopplingar som gäller. Har man ett gammalt värmesystem med järnrör skulle jag absolut välja till ett magnetitfilter när man skaffar en ny värmepump.
« Senast ändrad: 05 juli 2023, 22:06:30 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av värmepump. Beslutsångest!!
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2023, 12:16:50 »
Jag har kikat på Altherma GEO 3 10kW ganska länge. Jag har idag en Nibe 6kW som är underdimensionerad, men känner inte att det är ekonomi att investera i en ny pump och borrhål ännu.

Fördelen jag ser med Daikin för egen del är att jag skulle kunna byta till den med befintligt borrhål (och fortsätta få ut 4-5 kW effektiv värme, kanske 6 om jag har tur) pga att den varvtalsanpassar gentemot brine-temp, men det gissar jag att IVTn också klarar av idag. Sedan tilläggsborra när det finns möjlighet och ekonomi.

Den andra fördelen, som säljaren säger, är den lägre effekten, det minskar start/stop. Men ytterligare en parameter för mig är R32 media som är miljövänligare än R407C (som jag gissar att IVTn har).

Nackdelarna som jag ser det, är att rent hanteringsmässigt så verkar den vara lite knepigare än min Nibe att hantera (konfigurering). Också ganska skralt med återförsäljare/service firmor. Det sistnämnda är väl inte ett konkret problem för nån som är väldigt intresserad och kan tänka sig att sköta det mesta själv. Kvalitetsmässigt hade jag inte oroat mig.

Givet att du har en värmepump idag och uppgifter om eltillskott så har du ganska god uppfattning om energibehovet i huset. Men du kan ju också väga in om du siktar på nån komforthöjning (högre innetemp än 20 grader tex) vilket du får justera beräkningen med.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!