Kondensvattenpumparna ansluts så vitt jag kan förstå till slangen som går från kondensvattenuppsamlaren, och pumpar vidare vattnet uppåt.
Exempel:
https://www.klimatshoppen.se/produkt/kondensvattenpump-easy-flow/Enheten med den grova anslutningen ansluts till ordinarie kondensvattenslang, pumpen monteras på "vinden" och pumpar vattnet vidare.
Problemet med denna typ av arrangemang är förstås att det kan plugga och orsaka vattenskada.
Det kan också frysa sönder på vintern om det ligger kallt till.
Själv har jag dragit plastkanalerna synligt på innerväggen i vårt sovrum för att få fall utåt, skiter i hur det ser ut, bara det är kallt när man ska sova.
Vi drar rätt ofta upp kylrören på vinden åt åra kunder, sedan drar vi en 30 X 30 mm plastkanal med kondensvattenslangen, med fall, närmaste väg mot yttervägg.
Ofta kan man få till det rätt bra ändå, kanske går placera innerdelen på en vägg mot ett sovrum istället för mot det rum som ni använder som vardagsrum?
Sätter ni innerdelen nära trappen så kan ni kyla hela huset med en AC, den kalla luften rinner ju nedför trappen.
Vi avböjer installation med pump, för att vi kommer att få skulden när det inte fungerar längre, och det blir vattenskada.
Som en anekdot kan jag nämna att vi har en takmonterad kasset i vårt vardagsrum, med inbyggd pump.
Den har pluggat 3 gånger under de år vi haft en monterad, bara tur att vi varit hemma och märkt att det börjat droppa på golvet innan det gjort någon skada.
Kan tillägga att vi har ett särskilt vattentåligt "Alloc" golv på grund av att vi har poolen just utanför vardagsrummet, och det är rätt många som går blöta in när de ska på toaletten eller sånt.
Hade vi haft ett vanligt laminatgolv hade det säkert rest sig i skarvarna innan vi märkt det.