0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I en del hus så värms handdukstorken med tappvarmvattnet, följ rören och kolla detta?I så fall är allt som det ska.Annars kan det vara denna shunt som inte riktigt är tät, den ska stå i läge mot VVB under sommaren och normalt inte röra på sig om ingen värme behövs inne.Detta styrs med parametern VÄRMESTOPP som normalt står på 17 C, om det blir kallare ute än så på natten så kommer den försöka värma huset, vilket inte är så bra om termostaterna är stängda.
Som jag förstår är det en vridande ventil, i så fall borde du kunna lossa motorn och manuellt vrida på ventilen och känna om det kärvar.Var noga med att fotografera och märka upp så du återmonterar rätt, ventilen går vrida runt, och motorn kan monteras fel om man inte har koll på grejerna.Känner du att det kärvar, men börjar gå lätt igen med lite "motion" är det inte säkert du behöver byta ut ventilen.Det kan ha fastnat nåt skräp bara som gör att det går tungt.
Du kan dra ut ratten, då frikopplas den från växellådan och du kan motionera ventilhuset med vredet på ställdonet.Det ska röra sig vid upplevd halva kraften i fingertopparna man stänger en PET-flaska med.
HejKommer man åt att vrida på ventilen direkt man dragit ratten rakt ut, och utan att ta bort motorn? Och... Är det bara att kolla läget ventilen stod i och när man sedan motionerat klart ventilen, ställa den i samma läge och trycka tillbaka ratten?Antar man bör stänga av BVP så det inte råkar börja köra motorn precis när man tagit bort ratten... Eller är det något speciellt man behöver tänka på? Jag har precis som Rickard också påpekade, förstått att man kan sätta ihop det fel om man inte har koll.
Det bör vara tillräckligt med utrymme för att vrida ratten på plats, det ska finnas plats för service så en hand bör rymmas. Du behöver inte stänga av pannan. Ändras ställdonet när det arbetar flyttas bara positionen där ratten tillåts ramla ner, det är bara vrida fram och tillbaka och trycka nedåt så passar den bara på ett sätt.Det är när hela ställdonet, svarta plastlådan tas bort från ventilhuset som risk för tappa bort sig finns. Då rekommenderar jag avstängd panna, men undvik demonteringen. Handkörning lär fungera för det du vill göra.
Det blev till att byta växelventilen. Både motor och ventil blev bytt då de gamla var från 2011. Problemet borta och jag har nu inget läckage ut i värmekretsen när BVP gör varmvatten. Noterade efter borttagning att den gamla ventilen läckte rätt bra när man blåste luft igenom den fastän den skulle vara stängd.Tack för all input här //Peo
Har likadan pump och samma årgång, misstänker att växelventilen läcker ut från vattenberedning till framledning då den stiger onormalt högt och får många start och stopp.Är den svår att byta själv?Tänker att det sprutar en del vatten även om man stänger av vattnet?
Tack för svar!Vet du nummer på växelventilen?Ser att jsenergi har den men dom har egna nummer och är dyr på allt.