Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med växelventilen?  (läst 1264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
Problem med växelventilen?
« skrivet: 20 juni 2023, 20:51:20 »
Hej

Jag har en Thermia Diplomat Optimum G2 8kW (R-F) som installerades nov 2011.

Jag *tror* det läcker ut varmvatten i värmekretsen. Kunde konstatera att det senaste veckan ibland har låtit lite konstigt i toppen av min VP, eller från expansionskärlet ovanför. Men det verkar nog komma från toppen av VP inuti ungefär där växelventilen sitter.

Värmestoppet står på 15°C och det var varit varmare ute. Utegivaren har visat flera grader mer. Och då tolkar jag det som att det inte ska ut någon värme alls i värmekretsen.

När någon duschat och BVP startar och gör värme blir de vattenburna handdukstorkarna varma då de bara har strypventiler som alltid är lite öppna och har därmed inga termostater. Alla element har termostater som styrs med Zwave (stängda då det är 24°C inne). Men att handdukstorkarna blir varma som går på samma värmekrets som elementen, ja då tror jag att det är nåt fel.

Jag har fotat det jag tror är växelventilen (uppe t.v om man står och tittar in i BVP med fronten av). Vid olika tillfällen har vredet står i olika lägen varför jag (nu bara gissar jag) tror att motorn är hel.

Jag är iofs elektoingenjör och fixar mycket el, mekanik etc själv, men jag är ingen expert på detta.


Jag tror det är dessa produkter som sitter i min BVP från 2011:
https://jsenergi.com/vaxelventil-till-diplomat-10-g2.html
https://jsenergi.com/motor-till-vaxelventil-diplomat-10-g2.html


Är det något expert som kan ge någon god gissning om var jag med beskrivningen ovan bör börja att titta?

Vad är sannolikheten att ventilen är paj?
Kan man (HUR I sÃ¥ fall) ta bort motorn och motionera ventilen?  Om det gÃ¥r att motionera ventilen (hur gör man det?), vad är sannolikheten att det blir problem igen snart igen?
Vad är sannolikheten motorn är paj (trots att den haft olika lägen vid olika tillfällen)?
Kan man om det behövs byta den själv utan att tappa hela systemet?

Om det bara är att byta paketet, är det någon som har nåt tips om någon prisvärd och bra installatör i norra Stockholm om jag inte vill göra något själv?

Mycket tack på förhand

//Peo
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2023, 10:41:09 »
I en del hus så värms handdukstorken med tappvarmvattnet, följ rören och kolla detta?
I så fall är allt som det ska.
Annars kan det vara denna shunt som inte riktigt är tät, den ska stå i läge mot VVB under sommaren och normalt inte röra på sig om ingen värme behövs inne.
Detta styrs med parametern VÄRMESTOPP som normalt står på 17 C, om det blir kallare ute än så på natten så kommer den försöka värma huset, vilket inte är så bra om termostaterna är stängda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2023, 10:59:41 »
Som jag förstår är det en vridande ventil, i så fall borde du kunna lossa motorn och manuellt vrida på ventilen och känna om det kärvar.
Var noga med att fotografera och märka upp så du återmonterar rätt, ventilen går vrida runt, och motorn kan monteras fel om man inte har koll på grejerna.
Känner du att det kärvar, men börjar gå lätt igen med lite "motion" är det inte säkert du behöver byta ut ventilen.
Det kan ha fastnat nåt skräp bara som gör att det går tungt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2023, 12:43:07 »
Du kan dra ut ratten, då frikopplas den från växellådan och du kan motionera ventilhuset med vredet på ställdonet.
Det ska röra sig vid upplevd halva kraften i fingertopparna man stänger en PET-flaska med.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2023, 21:13:18 »
I en del hus så värms handdukstorken med tappvarmvattnet, följ rören och kolla detta?
I så fall är allt som det ska.
Annars kan det vara denna shunt som inte riktigt är tät, den ska stå i läge mot VVB under sommaren och normalt inte röra på sig om ingen värme behövs inne.
Detta styrs med parametern VÄRMESTOPP som normalt står på 17 C, om det blir kallare ute än så på natten så kommer den försöka värma huset, vilket inte är så bra om termostaterna är stängda.

Hej. Då jag själv tagit bort ett element och satt handdukstorken på den slingan när jag gjorde om badrummet (fick elgolv) så vet jag att det går på värmeslingan. Jag är nog inne på att ventilen läcker. Tror jag..
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2023, 21:20:13 »
Som jag förstår är det en vridande ventil, i så fall borde du kunna lossa motorn och manuellt vrida på ventilen och känna om det kärvar.
Var noga med att fotografera och märka upp så du återmonterar rätt, ventilen går vrida runt, och motorn kan monteras fel om man inte har koll på grejerna.
Känner du att det kärvar, men börjar gå lätt igen med lite "motion" är det inte säkert du behöver byta ut ventilen.
Det kan ha fastnat nåt skräp bara som gör att det går tungt.

Hej Rickard. Jag är inne pÃ¥ ditt spÃ¥r och ska försöka med lite "motion". Dock letar jag efter hur man monterar, Ã¥termonterar och ställer in ventil och motor. Jag vill inte klanta till nÃ¥got :) Jag ska leta efter dessa instruktioner och sen försöka ta isär och motionera ventilen efter midsommarhelgen. SÃ¥ jag inte blir utan duschvatten i helgen  :)
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2023, 21:25:12 »
Du kan dra ut ratten, då frikopplas den från växellådan och du kan motionera ventilhuset med vredet på ställdonet.
Det ska röra sig vid upplevd halva kraften i fingertopparna man stänger en PET-flaska med.

Hej

Kommer man åt att vrida på ventilen direkt man dragit ratten rakt ut, och utan att ta bort motorn? Och... Är det bara att kolla läget ventilen stod i och när man sedan motionerat klart ventilen, ställa den i samma läge och trycka tillbaka ratten?

Antar man bör stänga av BVP så det inte råkar börja köra motorn precis när man tagit bort ratten...

Eller är det något speciellt man behöver tänka på? Jag har precis som Rickard också påpekade, förstått att man kan sätta ihop det fel om man inte har koll.
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2023, 22:26:56 »
Jepp, den ska funka så att man kan vrida den manuellt i utdraget läge.
Tror man bör vrida den till stängt läge innan den trycks in?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2023, 23:17:36 »
Hej

Kommer man åt att vrida på ventilen direkt man dragit ratten rakt ut, och utan att ta bort motorn? Och... Är det bara att kolla läget ventilen stod i och när man sedan motionerat klart ventilen, ställa den i samma läge och trycka tillbaka ratten?

Antar man bör stänga av BVP så det inte råkar börja köra motorn precis när man tagit bort ratten...

Eller är det något speciellt man behöver tänka på? Jag har precis som Rickard också påpekade, förstått att man kan sätta ihop det fel om man inte har koll.

Det bör vara tillräckligt med utrymme för att vrida ratten på plats, det ska finnas plats för service så en hand bör rymmas. Du behöver inte stänga av pannan. Ändras ställdonet när det arbetar flyttas bara positionen där ratten tillåts ramla ner, det är bara vrida fram och tillbaka och trycka nedåt så passar den bara på ett sätt.

Det är när hela ställdonet, svarta plastlådan tas bort från ventilhuset som risk för tappa bort sig finns. Då rekommenderar jag avstängd panna, men undvik demonteringen. Handkörning lär fungera för det du vill göra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #9 skrivet: 25 juni 2023, 18:21:41 »
Det bör vara tillräckligt med utrymme för att vrida ratten på plats, det ska finnas plats för service så en hand bör rymmas. Du behöver inte stänga av pannan. Ändras ställdonet när det arbetar flyttas bara positionen där ratten tillåts ramla ner, det är bara vrida fram och tillbaka och trycka nedåt så passar den bara på ett sätt.

Det är när hela ställdonet, svarta plastlådan tas bort från ventilhuset som risk för tappa bort sig finns. Då rekommenderar jag avstängd panna, men undvik demonteringen. Handkörning lär fungera för det du vill göra.

Supertack!

Ska prova detta.
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2023, 08:41:18 »
Det blev till att byta växelventilen. Både motor och ventil blev bytt då de gamla var från 2011. Problemet borta och jag har nu inget läckage ut i värmekretsen när BVP gör varmvatten. Noterade efter borttagning att den gamla ventilen läckte rätt bra när man blåste luft igenom den fastän den skulle vara stängd.

Tack för all input här  tummenupp

//Peo
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Solveit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2023, 12:14:34 »
Det blev till att byta växelventilen. Både motor och ventil blev bytt då de gamla var från 2011. Problemet borta och jag har nu inget läckage ut i värmekretsen när BVP gör varmvatten. Noterade efter borttagning att den gamla ventilen läckte rätt bra när man blåste luft igenom den fastän den skulle vara stängd.

Tack för all input här  tummenupp

//Peo

Har likadan pump och samma årgång, misstänker att växelventilen läcker ut från vattenberedning till framledning då den stiger onormalt högt och får många start och stopp.
Är den svår att byta själv?
Tänker att det sprutar en del vatten även om man stänger av vattnet?
Thermia Diplomat Optimum G2 8kw

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2023, 12:27:59 »
Har likadan pump och samma årgång, misstänker att växelventilen läcker ut från vattenberedning till framledning då den stiger onormalt högt och får många start och stopp.
Är den svår att byta själv?
Tänker att det sprutar en del vatten även om man stänger av vattnet?

Gör man rätt så behövs det bara en stor handduk. D v s stäng av strömmen till VP. Och stäng värmesystemet ovanför VP så inte värmekretsen töms. Du har väl en sil med en kran där som jag kanske... Efteråt får du fylla systemet lite till 0.8-1 bar igen.

Jag valde i alla fall att låta en firma byta ventilen, vilket skedde nu i september. Det var som jag skrev ovan. Det behövdes bara en handduk. Bytet gick på 15 min. Men teknikern hade inte koll på ventilmotorn och monterade denna fel. Jag noterade det då trycket i värmekretsen rusade i höjden. Så jag ringde dem och chefen där var snabb som attan att skicka ut någon och fixa det. Svårigheten verkar alltså vara att sätta motorndelen rätt på ventilen....

När räkningen sen kom hade de satt upp tiden för båda besöken. Jag valde dock att inte klaga på det fastän andra besöket var p g a ett backjobb då jag kände att de troligtvis sänkt priset på ventil (729kr) och motor (990kr). Har sett dessa betydligt dyrare online på nätet. Jag hade 650kr rot-avdrag. Totalt arbetskostnad inkl ventil och motor gick på 4300kr inkl moms.

PS
Enligt dem så hade Thermia rekommenderat att byta motorn när ventilen byttes. Jag lät dem göra det då fastän motorn inte var trasig. Jag har gamla motorn kvar i reserv..

Hoppas du blev något klokare av mitt svammel :)
« Senast ändrad: 09 oktober 2023, 12:30:08 av pos »
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Solveit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2023, 12:39:39 »
Tack för svar!
Vet du nummer på växelventilen?
Ser att jsenergi har den men dom har egna nummer och är dyr på allt.
Thermia Diplomat Optimum G2 8kw

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: Problem med växelventilen?
« Svar #14 skrivet: 09 oktober 2023, 12:45:46 »
Tack för svar!
Vet du nummer på växelventilen?
Ser att jsenergi har den men dom har egna nummer och är dyr på allt.

Om du tittar där...

Motorn är: 086U3258  https://jsenergi.com/motor-till-vaxelventil-diplomat-10-g2.html

Avseende ventilen....
086U3257 Ventil 28mm https://jsenergi.com/ventil-3mg-28mm.html
086U3256 Ventil 22mm https://jsenergi.com/vaxelventil-till-diplomat-10-g2.html
Det är 22mm på ventilen 6 ,8 och 10kw värmepump , 12 och 16kW har 28mm .

Jag har själv 22mm...



Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!